جان بولتون: سوریه یک سایه است، هدف اصلی ایران است!

جان بولتون: سوریه یک سایه است، هدف اصلی ایران است! خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران ۲۵فروردین۹۷، در مقاله‌ای به تحلیل حمله شب گذشته به سوریه پرداخت. فارس با نگرانی، درباره اهداف عمیق‌تر این حمله گفت:
«هدف اصلی از حمله‌ یک ساعته به مراکزی در کشور سوریه چه بود؟
اگر پنداشته شود هدف اصلی حمله سنگین ۳ قدرت غربی دارای حق وتو در شورای امنیت و سه عضو مهم ناتو به سوریه، ارتش و دولت بشار اسد بوده است، به نظر درست نمی‌آید چرا که حمله ۳ قدرت بزرگ نظامی به کشوری در حد و اندازه سوریه موضوعیت ندارد و منطقی نیست.
اگر فرض کنیم غربی‌ها درصدد تنبیه روسیه بوده‌اند باز با مواردی مواجه می‌شویم که چنین فرضی مخدوش می‌گردد. عدم واکنش متناسب روسیه در برابر تهاجم نشان می‌دهد، حداقل روس‌ها خود را مخاطب مستقیم این حملات نمی‌دانسته‌اند
پس اگر سوریه را خارج از موضوع حملاتی که در خاک او شده ارزیابی کنیم و انفعال روسیه را دلیلی بر عدم طرفیت او در این ماجرا بدانیم به «ایران» می‌رسیم!
جان بولتون مشاور امنیتی رئیس جمهور آمریکا دقایقی پس از آغاز حمله نظامی به عمق خاک سوریه نوشت: «سوریه یک سایه است، هدف اصلی ایران است!»
بولتون نقش مهمی در اقناع ترامپ به ضرورت حمله به سوریه داشته و یک محور اساسی در جلسه جمع‌بندی روز جمعه‌ گذشته بوده است.
اگر از منظری واقع‌گرایانه به صحنه‌ نظامی و سیاسی سوریه نظری بیندازیم تأیید می‌‌کنیم که… منشأ حضور روسیه، حزب‌الله لبنان و سایر نیروهای منطقه‌ای در سوریه، ایران است.
ایران مهمترین عامل بقاء کشور سوریه و دولت آن به حساب می‌آید!
در واقع در این حمله همان‌گونه که بولتون با صراحت بیان کرد، ترساندن ایران و واداشتن آن به رها کردن سوریه… است.
به هر حال در این ماجرا کوتاهی روسیه از «اقدام مؤثر» بارز است!»