الجبیر: پیشنهاد دادیم تا نیروهای ائتلاف اسلامی به سوریه اعزام شوند

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه پادشاهی عربی سعودی روز سه‌شنبه ۱۷ آوریل ۲۰۱۸ پیشنهاد داد تا نیروهای ائتلاف اسلامی ضد تروریسم به سوریه اعزام شوند.

عادل الجبیر در کنفرانس خبری مشترک با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره بحران یمن گفت که پادشاهی عربی سعودی به جنگ در یمن علاقه‌ای ندارد ولی کودتای حوثی‌ها این موضوع را به سعودی تحمیل کرد.

الجبیر در ادامه گفت: “لجاجت حوثی‌ها در مقابل روند سیاسی در یمن نتیجه لجاجت ایران است و آنچه شبه‌نظامیان حوثی‌ در یمن انجام می‌دهند، تروریسم محسوب می‌شود.”

او تاکید کرد که حوثی‌ها قوانین بین‌المللی را نقض کرده و به سمت سعودی موشک‌های ساخت ایران شلیک می‌کنند. آنها همچنین در مناطق مسکونی مین می‌کارند و شهرها و روستاهای یمنی را محاصره کرده و مانع رسیدن کمک‌های انساندوستانه به این مناطق می‌شوند.

وزیر امورخارجه سعودی گفت: “راه‌حلی برای بحران یمن به جز از طریق ابتکار خلیجی و نتایج گفتگوهای ملی و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت وجود ندارد.”

به گفته الجبیر حوثی‌ها قایق‌های انتحاری را به کار گرفته و برخلاف قوانین بین‌المللی، دریانوردی را در دریای سرخ تهدید می‌کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز اختصاص مبلغ نیم میلیارد دلار از سوی سعودی برای کمک‌های انساندوستانه در یمن تقدیر کرد و گفت که مرکز بین‌المللی مبارزه با تروریسم بدون کمک‌های سعودی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

گوترش درباره استفاده از کودکان در جنگ یمن گفت که این موضوع نقض آشکار قانون حقوق بشر است. روند توزیع کمک‌های انساندوستانه، پیشرفت چشمگیری داشته و پادشاهی عربی سعودی در تامین نیازهای اونروا نقش اساسی دارد.

گوترش تاکید کرد که راه‌حلی جز راه‌حل سیاسی در سوریه و یمن وجود ندارد.