فرانسه نشان لژیون دونور را از بشار اسد پس می‌گیرد

کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه (الیزه) دوشنبه 16 آوریل  اعلام کرد که این کشور قصد دارد نشان لژیون دونور را از بشار اسد رئیس نظام سوریه، باز پس گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این خبر دو روز پس از حملات هوایی مشترک آمریکا، فرانسه و بریتانیا به مواضعی در سوریه اعلام می‌شود؛ حمله‌ای که در واکنش به حمله 7 آوریل به شهر دوما در منطقه غوطه دمشق صورت گرفت و گفته می‌شود در آن، اسلحه شیمیایی به کار برده شد.

این گزارش می‌افزاید که فرانسه قصد دارد روند لازم برای پس گرفتن نشان لژیون دونور از بشار اسد را توسط امانو

ئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه آغاز کند.نشان لژیون دونور قدیمی‌ترین نشان دولتی فرانسه است که ناپلئون بناپارت در سال 1806 میلادی آن را بنیان نهاد.

ژاک شیراک رئیس جمهوری اسبق فرانسه این نشان را در سال 2001 و کمی بعد از به‌ قدرت رسیدن بشار اسد به به او اهدا کرده بود. این نشان پنج مرتبه دارد که بالاترین آن یعنی «صلیب بزرگ» به بشار اسد داده شده بود.

بشار اسد در سال 2000 پس از مرگ پدرش حافظ اسد، از سوی پارلمان سوریه به این مقام ریاست‌جمهوری انتخاب شد. در آن زمان، تصویر عمومی از اسد جوان، یک رهبر اصلاح طلب و مدرن بود که برای گشایش فضای سیاسی و اجتماعی کشورش تلاش می‌کرد.

این اولین بار نیست که  مکرون نشان لژیون دونور را پس می‌گیرد. او اکتبر 2017 این نشان را از هاروی واینستین، تهیه‌کننده هالیوودی به خاطر رسوایی‌های اخلاقی باز پس گرفته بود.