وزیر دفاع آمریکا: نظام اسد مسئول تاخیر بازرسان شیمیایی در رسیدن به دوما است

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا، نظام سوریه را مسئول تاخیر رسیدن بازرسان سازمان منع اسلحه شیمیایی به شهر دوما در منطقه غوطه شرقی دمشق دانست و گفت که این نظام «پیشنه‌ای از تلاش برای مخفی کردن شواهد و دلایل پیش از رسیدن گروه‌های تحقیقاتی دارد».

این موضع متیس پس از آن اعلام شد که سازمان منع اسلحه شیمیایی، خواستار از میان بردن موانع در برابر بازرسانی شد ک قصد دارند به شهر دوما بروند؛ شهری که گزارش‌ها از قرار گرفتنش در معرض حمله‌ای شیمیایی در روز 7 آوریل حکایت دارد. دیدبان حقوق بشر سوریه از کشته شدن حدود 100 تن در نتیجه این حمله خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، متیس چهارشنبه 18 آوریل گفت: «ما از تاخیر ورود کمیته بازرسان که عامل آن نظام اسد است آگاهیم. اما در عین حال روش رفتارشان در گذشته را می‌دانیم و آگاهیم چگونه آن‌چه را که با استفاده از اسلحه شیمیایی انجام داده بودند، مخفی کردند. به عبارتی دیگر، آن‌ها پس از حمله، از تاخیر برای خریدن وقت استفاده می‌کنند تا بتوانند دلایل و نشانه‌ها را پیش از رسیدن تیم تحقیق، پنهان کنند. باعث تاسف است که آن‌ها تاخیر کردند».

حضور تیم محققان سازمان منع گسترش اسلحه شیمیایی در دوما، پس از قرار گرفتن تیم شناسایی امنیتی سازمان ملل متحد، به تاخیر افتاد.

در همین زمینه، سازمان «کلاه سفیدها» که سازمان امدادی در سوریه است، اعلام کرد که مکان خاکسپاری قربانیان حمله شیمیایی را به اطلاع بازرسان رسانده زیرا یکی از ماموریت‌های تیم بازرسان، تشریح پیکرهای قربانیان است.

از سال 2013، کمیته بین‌المللی مستقل تحقیق، بیش از 30 حمله شیمیایی را در سوریه، مستند کرده که دستکم 25 حمله از توسط نیروهای دولتی انجام شده است.