ایالات متحده از برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را باز می‌گرداند

پس از ماه‌ها انتظار و گمانه‌زنی درباره سرنوشت «برنامه جامع اقدام مشترک» موسوم به «برجام»، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از لحظاتی پیش سخنرانی‌اش برای اعلام موضع این کشور درباره ماندن یا خارج شدن از توافق اتمی ایران را آغاز کرد. آقای ترامپ گفت که از برجام خارج خواهد شد و تحریم‌ها علیه ایران را باز می‌گرداند.
بلافاصله پس از پایان سخنرانی رئیسجمهوری آمریکا، امانوئل مکرون همتای فرانسوی او در پیامی توئیتری از خروج ایالات متحده ابراز تاسف کرد.
وی نوشته است: «فرانسه، آلمان و بریتانیا از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام متاسف است. رژیم عدم اشاعه هسته‌ای در معرض خطر است».

دونالد ترامپ پس از پایان سخنرانی‌اش یک فرمان اجرایی برای بازگرداندن تحریم‌های تعلیق شده ایران را امضاء کرد و نسخه امضاء شده را جلوی دوربین‌ها نشان داد. یکی از خبرنگارن دو بار پرسید:‌ آقای رئیس‌جمهوری، چطوری کنار گذاشتن این توافق به امنیت آمریکا کمک می‌کند؟ ولی آقای ترامپ به این سوال پاسخ نداد.

سپس از آقای ترامپ سوال شد در کره شمالی اوضاع چطور است که او در پاسخ گفت مایک پمپئو وزیر خارجه در حال بررسی و دنبال کردن آن است.

او افزود:‌ «این یکی توافق خوبی است که به امنیت کمک کرده و هم کره جنوبی و چین و ژاپن هم از آن راضی هستند».

هر وقت ایرانی‌ها آماده باشند، هم من آماده و مایل هستم و هم امکان آن هست. شمار زیادی خسارت و از دست دادن زندگی را شاهد بودیم، بگذارید همین الان به آن پایان دهیم.

و پیامی دارم به مردم ایران. ۸۰ میلیون مردم ایران منتظر سرنوشت خود هستند. همه حق دارند از حاکمیتی برخوردار باشند. این دولت ایران است که از مذاکرات جدید سر باز زد. ما آماده بودیم، ولی آن‌ها بودند که خودداری کردند.