نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق: پیشی گرفتن ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر

عراق

کمیته عالی انتخابات عراق در ساعات اولیه روز دوشنبه ۱۴ می ۲۰۱۸ اعلام کرد که ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر، روحانی شیعه در استان‌های بغداد، واسط، دیالی، مثنی و ذی‌قار از سایر رقبای انتخاباتی پیشی گرفته است. نتایج نهایی انتخابات در روز سه‌شنبه اعلام خواهد شد.

پیش از این اعلام شده بود که نتایج اولیه شمارش آراء انتخابات پارلمان عراق در روز یکشبه‌ ۱۳ می ۲۰۱۸ نشان می‌دهد ائتلاف نصر به رهبری حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق ۶۰ کرسی پارلمان این کشور را از آن خود کرد. ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر، روحانی شیعه نیز ۵۱ کرسی به دست آورد.

ائتلاف فتح که شبه‌نظامیان الحشد الشعبی را در خود دارد، بین ۳۴ تا ۳۹ کرسی کسب کرده و ائتلاف حکومت قانون به رهبری نوری المالکی نیمی از کرسی‌های فعلی خود را از دست داد. پیش‎بینی می‌شود سهم یاران مالکی ۱۸ تا ۲۳ کرسی باشد.

نتایج اولیه شمارش آراء حاکی از آن است جریان حکیم که رهبری آن را عمار حکیم بر عهده دارد بین ۱۷ تا ۲۴ کرسی در پارلمان جدید خواهد داشت.

مدیر کمیته انتخابات عراق اعلام کرد نتایج اولیه شمارش آراء در ساعات آینده به صورت رسمی منتشر خودهد شد.

یک منبع در کمیته انتخابات به رسانه‌های محلی عراق گفت که نتایج اولیه شامل شمارش ۶۰ درصد مجموع آراء خواهد بود و نتایج نهایی روز سه‌شنبه منتشر خواهد شد.

تا کنون کمیته انتخابات عراق هیچگونه اظهار نظر رسمی درباره نتایج انتخابات پارلمان این کشور نکرده است و تنها به اعلام این نکته که نسبت مشارکت در این انتخابات ۴۴ درصد مجموع واجدان شرایط است، اکتفا کرد.

رای‌دهندگان و کاندیداها کماکان منتظر اعلام رسمی نتایج انتخابات در عراق هستند تا روند تشکیل حکومت آینده این کشور را آغاز کنند.

ائتلاف سائرون پیش از این اعلام کرد که نتایج اولیه حاکی از پیشی گرفتن ائتلاف نصر به رهبری حیدر العبادی است. این ائتلاف همچنین آمادگی کامل خود برای تعامل و همکاری با سایر نیروهای سیاسی در مرحله پیش روی عراق را اعلام کرد.
شمارش دستی

یک روز پس از پایان انتخابات در عراق، کمیته برگزاری انتخابات با درخواست لیست‌های مختلف انتخاباتی برای شمارش دستی آراء موافقت کرد.

یک منبع آگاه در کمیته عالی انتخابات که نخواست نامش فاش شود گفت که این کمیته تصمیم گرفت آراء در ده‌ها شعبه انتخاباتی در بغداد، به صورت دستی شمرده شود.

او گفت که این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که برخی لیست‌های انتخاباتی درباره وجود تقلب و خرابی دستگاه‌های الکترونیکی شکایت کردند.

این منبع آگاه افزود که ۶ فهرست سرشناس انتخاباتی به صورت رسمی خواستار بازشماری آراء به صورت دستی در برخی شعب رای‎‌گیری شدند. این لیست‌ها شامل ائتلاف حکومت قانون به رهبری نوری المالکی، ائتلاف فتح وابسته به حشد شعبی و به رهبری ایاد علاوی، ائتلاف القرار به رهبری اسامه النجیفی، تشکل اراده به رهبری حنان فتلاوی و ائتلاف بغداد به رهبری محمود المشهدانی بودند.

به گفته این منبع آگاه در کمیته عالی انتخابات این شکایت پس از مشخص شدن نتایج اولیه در ساعت‌های گذشته، مطرح شد.

لازم به ذکر است که برخی از رسانه‌های محلی عراق اعلام کردند که برخی آمار مربوط به مشارکت عراقی‌های خارج از کشور در انتخابات، به سرقت رفته است.

مقتدی صدر روز یکشنبه ۱۳ می در توئیتی نوشت که گروه‌های سیاسی باید از تنش‌زایی دوری کرده و در کارهای کمیته عالی انتخابات دخالت نکنند تا به این کمیته اجازه دهند تا با کمال شفافیت و به درستی در فرصت پیش‌رو نتایج انتخابات را اعلام کند.

صدر همچنین از کمیته عالی انتخابات خواست برای جلوگیری از اعمال فشارهای سیاسی، نتایج را هر چه زودتر اعلام کند و همگان باید شکایات و اعتراض خود به نتایج را از راه‌های قانونی و رسمی اعلام کنند.
باطل کردن نتایج انتخابات

ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی روز یکشنبه خواستار لغو نتایج انتخابات و تشکیل حکومت موقت تا زمان فراهم شدن شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات جدید در عراق شد.

در همین راستا شدت رقابت بین گروه‌های کُرد در احزاب مختلف بالا گرفت و اتهام تقلب در انتخابات بین گروه‌های مختلف رد و بدل شد. عدنان عثمان عضو جنبش تغییر روز یکشنبه اعلام کرد این جنبش نتایج انتخابات را نمی‌پذیرد.

او گفت که جنبش تغییر منتظر تحقیقات کمیته اعزامی از بغداد و منتظر اعلام نتایج نهایی از سوی کمیته عالی انتخابات است. او تهدید کرد در صورتی که روند انتخاباتی تصحیح نشود، مردم در مقابل تقلب ساکت نخواهند ماند و در خیابان‌ها تظاهرات خواهند کرد.