از اروپا تا ژاپن؛ شرکت‌های بزرگ جهان با ایران خداحافظی می‌کنند

توافق هسته‌ای

شرکت های بزرگ بین المللی که پس از توافق هسته ای جمهوری اسلامی با قدرت های جهانی، با هزار اما و اگر به بازار ایران بازگشته بودند، به دنبال خروج آمریکا از این توافق و بازگشت تحریم ها، یک به یک اعلام می کنند که یا در حال ترک کامل بازار ایران هستند یا این موضوع را بررسی خواهند کرد.

کمپانی دانمارکی ای‌پی مولر-مرسک که بزرگترین مجموعه کشتیرانی جهان است، بانک آلمانی دی‌زد دومین بانک بزرگ آلمان، توتال غول انرژی جهان، کمپانی نفتی انی ایتالیا و شرکت فرانسوی انرژی آنژی، برخی از بزرگترین شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی هستند که از پایان کار خود در ایران خبر می‌دهند.

شرکت لهستانی پی‌جی‌نیگ هم اعلام کرده پروژه گازی خود با ایران را به دلیل ریسک تحریم‌های آمریکا، به حال تعلیق درآورده است

کمپانی دانیلی، از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد ایتالیا نیز پس از تصمیم آمریکا به خروج از توافق هسته‌ای و آغاز مجدد تحریم‎ها علیه جمهوری اسلامی همکاری خود با ایران را متوقف کرد.

دورتر از اروپا و در شرق دور نیز چهار شرکت بزرگ ژاپنی بریجستون تولید کننده لاستیک، میتسوبیشی، اینپکس که بزرگترین شرکت نفت و گاز ژاپن است و میتسویی از ایران می‎‏روند.

به نظر می‌رسد علیرغم وعده‌های مقام‌های اروپایی درباره حفظ تجارت با جمهوری اسلامی حتی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، نفوذ ایالات متحده بر بازارهای جهانی آنقدر است که شرکت‌های بزرگ جهان از وحشت تحریم یا جریمه‌های آمریکا قید تجارت خود با جمهوری اسلامی را بزنند.