وزیر خارجه امریکا: بر خلاف دولت اوباما، به دنبال نتایجی هستیم که به سود مردم ایران باشد

برجام

“مایک پامپئو”، وزیر امور خارجه امریکا تا ساعاتی دیگر (۱۷:۳۰ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت به وقت تهران) سخنرانی مهمی را در “بنیاد هریتج” در شهر واشینگتن با عنوان «پس از توافق: یک استراتژی جدید ایران» ایراد خواهد کرد.

وزارت خارجه امریکا، ساعتی قبل، مهم‌ترین نکات این سخنرانی را منتشر کرد که ترجمه فارسی آن را در ادامه می‌خوانید.

♦️ پرزیدنت ترامپ از توافق به خاطر یک دلیل ساده خارج شد: این توافق در تضمین امنیت مردم امریکا در برابر خطرهای پدیدآمده توسط رهبران جمهوری اسلامی شکست خورد.

♦️ ایران در دوره برجام در سراسر خاورمیانه پیش‌روی کرد. بنابراین، شرط بستن روی اینکه برجام باعث افزایش ثبات خاورمیانه می‌شود، برای امریکا، اروپا و خاورمیانه اشتباه بود.

♦️ واضح است که برجام نه به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران پایان داده و نه برتری‌طلبی منطقه‌ای‌اش را متوقف کرده است.

♦️ رهبران ایران به توافق به عنوان سلاحی برای یورش به سراسر منطقه نگاه کردند.

♦️ درصورتی‌که رژیم، مسیر غیرقابل قبول و غیرسازنده‌ای را که برای خودش و مردم ایران انتخاب کرده، تغییر ندهد، تنها، نیش تحریم‌ها دردناک‌تر خواهد شد. این تحریم‌ها، قدرتمندترین تحریم‌های تاریخ خواهد بود که تا به امروز توسط ما اعمال شده است.

♦️ رژیم که برای سال‌ها در سراسر خاورمیانه جنگیده، بعد از اینکه تحریم‌های ما به طور کامل اعمال شود، مجبور است برای زنده نگه داشتن اقتصاد خود مبارزه کند.

♦️ رژیم ایران وادار خواهد شد تا بین این دو گزینه یکی را انتخاب کند: یا برای حفظ اقتصادش در خانه بجنگد یا اینکه هم‌چنان ثروتِ باارزش را در جنگ‌های خارجی بر باد دهد.

♦️ رژیم ایران باید به خودش در آینه نگاه کند. مردم ایران، به ویژه نسل جوان، به طور فزاینده‌ای برای تغییرات اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی اشتیاق دارند.

♦️ ایالات متحده در کنار آنهایی که مشتاقِ کشوری با فرصت‌های اقتصادی، شفافیت حکومتی، انصاف، و آزادی بیشتر هستند، می‌ایستد.

♦️ چشمان ما نسبت به ماهیت رژیم بینا است؛ اما گوش‌های‌مان هم برای احتمالات باز است. بر خلاف دولت قبل، ما به دنبال نتایجی هستیم که به مردم ایران سود برساند، و نه فقط به رژیم.

♦️ پیام پایانی امروزم به مردم ایران است. من سخنان پرزیدنت ترامپ در ماه اکتبر را تکرار می‌کنم: «ما در همبستگی کامل با قدیمی‌ترین قربانیان رژیم ایران می‌ایستیم: مردم ایران. شهروندان ایران بهای سنگینی را به خاطر خشونت و افراط‌گرایی رهبران‌شان پرداخت کرده‌اند. مردم ایران، آرزوی بازپس‌گیری تاریخ پرافتخار کشورشان، فرهنگش، تمدنش، و همکاری‌ با همسایگان خود را دارند.»

♦️ امید امریکا این است که تلاش‌های ما در زمینه صلح و امنیت، برای مردم سالها-رنج‌دیده ایران ثمر بدهد. ما مشتاقیم که آنها را آن‌چنان کامیاب و شکوفا ببینیم که در دهه‌های گذشته و پیش از آن، هرگز نبوده‌اند. ایالات متحده امریکا افتخار دارد که مسیر جدیدی را برای رسیدن به آن هدف بر می‌گزیند.