شركت‌های سوئیسی به همکاری با ایران پایان می‌دهند

روزنامه سوئیسی «نویه زوریخر تسایتونگ» دوشنبه 21 مه نوشت که در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) و با وجود تلاش اروپا برای امکان همکاری اقتصادی شرکت‌های اروپایی با ایران، شرکت‌های سوئیسی به همکاری با ایران پایان می‌دهند.

بنا بر این گزارش، درحالی‌که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) راهکاری برای همکاری اقتصادی با ایران بیابد تا شرکت‌های اروپایی از پیامدهای اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا در امان باشند، شرکت‌های سوئیسی در حال پایان‌دادن به همکاری خود با ایران و خروج از بازار این کشور هستند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه 8 مه با فاجعه بار خواندن توافق هسته‌ای با ایران، خروج کشورش را از این توافق اعلام کرد.

پس از این اعلام، ترامپ فرمان از سرگیری تحریم‌های ایران را که بر پایه توافق هسته‌ای تعلیق شده بود، امضا کرد.

توافق هسته‌ای سال 2015، میان ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، منعقد شد. برپایه این توفق که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق شد.