آمریکا: 12 شرط برای لغو تحریم‌های ایران داریم.. از جمله توقف حمایت از اسد و حزب‌الله

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه 21 مه، استراتژای جدید این کشور را در تعامل با ایران اعلام کرد که شامل فشار بر تهران از 7 محور است به گونه‌ای که 12 درخواست به ایران ارائه شده که در صورت اجرایی کردن آن‌ها، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو می‌شود.

پومپئو در سخنرانی خود گفت که استراتژی جدید آمریکا به منظور «مقابله با رفتار ایران در پشتیبانی از تروریسم و بر هم زدن ثبات در منطقه» اتخاذ می‌شود.

به گفته پومپئو، این استراتژی شامل سیاست‌های کلی آمریکا در قبال برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران و همچنین ادامه سرکوب اعتراض‌های مردمی برای تغییر و نقض حقوق بشر هم می‌شود.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که استراتژی جدید کشورش در تعامل با ایران، شامل 7 محور است. او تاکید کرد که فشار اقتصادی، برجسته‌ترین بخش از استراتژی جدید در قبال ایران خواهد بود. او تاکید کرد چنانچه ایران به سیاست‌های خود ادامه دهد، در معرض فشارهای سخت‌تر قرار خواهد گرفت. او ادامه داد آمریکا 12 درخواست از ایران دارد که پایان دادن به حمایت از تروریسم و خروج از سوریه، در راس آن‌ها قرار دارد.

این نخستین سخنرانی پومپو درباره سیاست خارجی آمریکا از زمانی است که به وزارت امور خارجه این کشور را در دست گرفت.

این سخنرانی حدود دو هفته پس از آن ایراد می‌شود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، خروج کشورش را از توافق هسته‌ای با ایران و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه این کشور را اعلام کرد.

پومپئو با بیان این‌که تحریم‌ها علیه ایران، پیامدهای اقتصادی برای آمریکا و برخی دوستانش در پی خواهد داشت، افزود که ایران باید حمایت از تروریسم، حزب‌الله و حوثی‌ها را متوقف کرده و نیروهایش را از سوریه خارج کند.

پومپو گفت که «توسعه‌طلبی ایران در منطه پس از امضای توافق هسته‌ای شدیدتر شد». او افزود که راهکار کنونی برای تحقیق و بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران، کافی نیست.

«ایران هیچ‌گاه نخواهد توانست به اسلحه اتمی دست یابد»

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که واشینگتن، در مسیری گام خواهد برداشت که ایران هیچ‌گاه به اسلحه اتمی دست پیدا نکند.

او تاکید کرد که نظام ایران، میلیاردها دلار، برای اسلحه هزینه می‌کند در حالی که مردم خود را از ساده‌ترین حقوق‌شان محروم می‌کند. او در عین حال افزود در صورت تغییر رفتار ایران، آمریکا آماده است سیاست جدیدی در تعامل با این کشور اتخاذ کند.

او ادامه داد که توافق هسته‌ای، برای ایران امکان توسعه جنگ‌های نیابتی خود را در منطقه فراهم کرد. او افزود که توافق هسته‌ای، پیامدهایی برای کسانی داشت که در خاورمیانه زندگی می‌کنند. او تاکید کرد «توافق هسته‌ای به تلاش‌های ایران برای دست‌یابی به اسلحه اتمی، پایان نداد».

پومپئو گفت که در نتیجه افزایش پشتیبانی ایران از زمان امضای توافق هسته‌ای، حزب‌لله در لبنان قوی‌تر شد. همچنین گروه حوثی که از پشتیبانی ایران برخوردار است، گرسنگی را به مردم یمن تحمیل و همسایگان این کشور را تهدید می‌کند.

«ایران مهم‌ترین حامی تروریسم در جهان»

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این‌که پس از توافق هسته‌ای، ایران به مهم‌ترین حامی تروریسم در جهان تبدیل شد، تاکید کرد: «مردم ایران مستحق نظامی بهتر از نظام کنونی‌شان هستند». او افزود: «مردم ایران باید به فکر جان‌هایی باشند که نظام‌شان در خاورمیانه گرفت». او تاکید کرد که واشینگتن برای پشتیبانی از مردم ایران که دیگر تاب تحمل دولت خود را ندارند، اقدام خواهد کرد.

پومپئو با بیان این‌که مردم ایران از نظام خود که ثروت‌هایشان را به غارت می‌برد، خشمگین هستند، افزود: «جوانان ایرانی به دنبال تغییرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشورشان هستند».

پیش از این پومپئو بر پایبندی آمریکا در کنار پادشاهی عربی سعودی و کشورهای منطقه برای مقابله با اهداف هسته‌ای ایران و برنامه تسلیحاتی‌اش که منطقه را بی ثبات می‌کند را اعلام کرده بود. او گفته بود: «این همکاری با مقابله پشتیبانی ایران از شبه‌نظامیان وابسته به خود و گروه‌های تروریستی آغاز خواهد شد. ایران حوثی‌ها را در یمن مسلح می‌کند، دست به حملات سایبری می‎زند و از نظام جنایتکار اسد در سوریه پشتیبانی می‌کند».

استراتژی آمریکا برای مقابله با همه تهدیدهای ایران

در همین راستا، برایان هوک یکی از مشاوران بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود که «برنامه فراگیر واشینگتن در قبال ایران، در چارچوب مقابله با همه تهدیدهای این کشور است». او تاکید کرد که زمان برای مقابله با تهدیدهای اتمی ایران و ایجاد چارچوبی بهتر برای منع گسترشه اسلحه هسته‌ای در ایران و منطقه، قرا رسیده است».

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، روز هشتم مه، هنگام اعلام خرئج از توافق هسته‌ای، سیاست‌های کلی کشورش را در قبال ایران ترسیم کرده بود.

ترامپ گفته بود: «با خروج از توافق هسته‌ای، با متحدانمان برای یافتن راه‌حلی فراگیر و دائم به منظور مقابله با تهدیدهای هسته‌ای ایران، همکاری خواهیم کرد. این راه‌حل شامل از میان بردن تهدید موشک‌های بالستیک ایران، پایان دادن به فعالیت‌های تروریستی این کشور در جهان و متوقف کردن فعالیت‌های خطر آفرینش در سرتاسر خاورمیانه خواهد بود. همچنین تحریم‌های سختی علیه ایران اعمال خواهیم کرد».