بانک سوئیسی نقل و انتقالات مالی با ایران را متوقف کرد

بانک « بی سی پی» سوئیس

بانک « بی سی پی» سوئیس می گوید، از سه هفته پیش تمامی نقل و انتقالات جدید مالی با ایران را متوقف کرده است.
بانک « بی سی پی» سوئیس می گوید، از سه هفته پیش تمامی نقل و انتقالات جدید مالی با ایران را متوقف کرده است.
ارسال

بانک « بی سی پی» سوئیس می گوید که در پی خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، برجام، نقل و انتقالات جدید مالی با ایران را قطع کرده و در حال کاهش چشمگیر فعالیتهای مرتبط با ایران است.

این بانک سوئیسی سه شنبه ۸ خرداد ماه به خبرگزاری رویترز گفته است که از ۸ مه (سه هفته پیش، همزمان با اعلام خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از برجام) تمامی نقل و انتقالات جدید مالی با ایران را متوقف کرده و آغاز به کاهش چشمگیر روابط با ایران در چهارچوب بیانیه دفتر کنترل سرمایه های خارجی آمریکا کرده است.

تحریمهای آمریکا قرار است ۱۸۰ روز بعد از اعلام خروج این کشور از برجام عملیاتی شود، موضوعی که باعث شده است چندین شرکت اروپایی از جمله توتال فرانسه اعلام کنند که قادر به ادامه کار با ایران نیستند.

رویترز می نویسد که بانک «بی سی پی» که از سال ۱۹۶۳ فعالیت می کند یکی از بازیگرهای فعال در زمینه نقل و انتقال مالی روابط تجاری و مالی با ایران بوده است.

این گزارش نمی گوید که آیا بانک یاد شده تنها در چهارچوب روابط تجاری ایران و سوئیس فعال بوده، یا فعالیتهای بازرگانی ایران در دیگر کشورهای اروپایی را نیز پوشش می داده است، اما بر اساس گزارش رسمی سازمان تجارت ایران، سوئیس در سال گذشته بزگترین صادرکننده کالا به ایران در میان کشورهای اروپایی بعد از آلمان بوده است.

ارزش صادرات این کشور به ایران در سال گذشته خورشیدی ۸۲ درصد افزایش یافته و به ۲ میلیارد و ۱۵۸ میلیون دلار رسید.

اعلام توقف همکاری بانک سوئیسی با ایران در حالی است که بانک تعاونی مرکزی آلمان (دی‌زد بانک)، دومین بانک این کشور از نظر میزان دارایی۲۹ اردیبهشت ماه اعلام کرد که همکاری با ایران را متوقف می کند.

آلمان سال گذشته صادرات به ایران را ۲۲ درصد افزایش داده و به ۳ میلیارد و ۸۳ میلیون دلار رساند. این کشور پنجمین صادرکننده بزرگ کالا به ایران بعد از چین،امارات، کره جنوبی و ترکیه است.

البته هفته گذشته رسانه‌های آلمانی گزارش دادند که که شش بانک کوچک در جنوب این کشور با وجود تحریم‌های آمریکا علیه تهران، به مبادلات مالی مرتبط با ایران ادامه می‌دهند.

به غیر از «دی‌زد بانک»، در هفته‌های اخیر عمده‌ترین بانک‌های آلمانی، مانند «دویچه بانک» و «کومرس بانک» به طور تلویحی یا صراحتاً از توقف تراکنش‌های مالی خود با ایران خبر داده‌اند.

ایران می گوید که در صورت عدم برآورده شدن منافع این کشور از برجام توسط اروپا، از توافق هسته ای خارج خواهد شد.

سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا که در توافق هسته ای دخیل بوده اند، می گویند که در تلاش هستند که برجام را حفظ کنند