علیرضا علوی تبار: از فتح الفتوح برجام! کاپ اخلاقش به ما رسید

علیرضا علوی تبار

بی دستاوردی برجام کار را به جایی رسانده است که اصلاح‌طلبان و رسانه‌های بزک کننده این توافق، پیروزی اخلاقی را مهمترین نتیجه مذاکرات هسته‌ای می‌نامند.

سرویس سیاست مشرق – روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه “ویژه‌های مشرق” نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

** ما در برجام کاپ اخلاق گرفتیم، آیا این کافی نیست؟!

«علیرضا علوی تبار» در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت:

«از نظر دستاورد، برجام چهره متفاوتی از ایران را به جهان نشان داد. پس از برجام ما کشوری هستیم که به تعهدات خود پایبند است، رفتارهای پیش‌بینی‌پذیر دارد و می‌توان با آن گفت‌وگو کرد و به توافق پایدار رسید…با خروج آمریکا از برجام ما در موضع حقانیت حقوقی و اخلاقی قرار داریم. اگر خوب بازی کنیم، از این موضع حقانیت می‌توانیم بهره‌های بسیاری برای منافع ملی بگیریم».

چندی پیش آقای روحانی گفته بود که «برجام پیروزی اخلاقی ما بود».

بی دستاوردی برجام کار را به جایی رسانده است که اصلاح‌طلبان و رسانه‌های بزک کننده این توافق، پیروزی اخلاقی را مهمترین نتیجه مذاکرات هسته‌ای می‌نامند.

صنعت هسته‌ای ایران تعطیل شد و دولت تاکید کرد که به ازای آن تمامی تحریم‌های ضد ایرانی به یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق! اما تحریم‌ها نه تنها لغو نشد بلکه با تحریم‌های جدید و به خصوص با قانون بی سابقه سیاهچاله تحریم (کاتسا ۲۰۱۷) دامنه آن بسیار گسترده‌تر شد.

از فتح الفتوح برجام! کاپ اخلاقش به ما رسید. با اینحال اصلاح‌طلبان مدعی هستند که باید این مسیر خسارت بار را در دیگر حوزه‌ها از جمله حوزه موشکی نیز ادامه بدهیم.

برجام امضا و اجرا شد اما در پسابرجام نه چرخ کارخانه‌ها چرخید و نه چرخ سانتریفیوژها!

اروپایی‌ها صراحتاً اعلام کرده‌اند که درخصوص اجرای تعهدات خود به ایران هیچ تضمینی نمی‌دهند و با تحریم‌های آمریکایی مقابله نمی‌کنند و همچنین با آمریکا درخصوص مقابله با توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایرآن‌هم عقیده هستند؛ اما با اینحال دولت همچنان در پی اجرای برجام به هر قیمت است!