وزیر خارجه آمریکا: «رژیم جنایتکار ایران» 5 هزار نفر را در اعتراضات این کشور بازداشت کرد

پمپئو،

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا با انتشار توئیتی رژیم ایران را «جنایتکار» خواند و گفت که در اعتراضات مردمی این کشور 5 هزار نفر بازداشت شده‌اند.

پمپئو در صفحه توئیتر خود نوشت: «در اعتراضات ژانویه 5 هزار نفر بازداشت شدند. 30 زن در اعتراض به حجاب به زندان افکنده شدند. صدها درویش صوفی، ده‌ها فعال محیط زیست، 400 اهوازی، 30 کشاورز در اصفهان. همه اینها توسط رژیم جنایتکار ایران زندانی شده‌اند. مردم ایران مستحق این هستند که حقوق بشر آنها محترم شمرده شود.»

در ماه دسامبر 2017 و ژانویه 2018 در اعتراض به گرانی کالاها در ایران، اعتراضاتی از شهر مشهد آغاز شد و به بیش از 100 شهر دیگر در ایران سرایت کرد. دامنه این اعتراضات که در ابتدا به شعارهایی علیه گرانی و فقر آغاز شده بود، به دخالت‌های ایران در کشورهای عربی منطقه، فضای امنیتی حاکم بر کشور، فساد، ظلم، نبود آزادی‌های اجتماعی، حقوق اقلیت‌ها و زنان نیز کشیده شد و معترضان با دیکتاتور و قاتل نامیدن رهبر ایران، خواستار کنار رفتن علی خامنه‌ای از قدرت شدند.

در ماه مارس 2018 نیز هزاران نفر از مردم عرب اهواز در اعتراض به انکار هویت عربی خود به خیابان‌های اهواز و دیگر مناطق عرب‌نشین جنوب ایران ریخته و اعتراضات مسالمت‌آمیز گسترده‌ای برگزار کردند. این اعتراضات در پی آن رخ داد که در 23 مارس 2018 و همزمان با دومین روز سال نوی شمسی یک برنامه کودکانه در شبکه دوم تلویزیون رسمی ایران پخش شد که در آن مجری برنامه، عروسک‌هایی که لباس قومیت‌ها را پوشیده‌اند، را روی نقشه ایران و در جایی که این قومیت‌ها زندگی می‌کنند، چسباند ولی در جنوب غربی ایران و روی منطقه اهواز به جای عروسک نماد مردم عرب، عروسک دیگری قرار داد. مردم و فعالان عرب که این کار را یک اقدام عمدی در راستای تلاش‌های ایران برای انکار هویتشان تلقی کردند، اعتراضات گسترده‌ای ترتیب دادند. گزارش‌های غیررسمی از بازداشت بیش از 600 نفر از معترضان خبر دادند.