توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای افزایش تولید نفت

کشورهای عضو اوپک به همراه دیگر کشورهای تولیدکننده نفت در مورد سطح تولید نفت به توافق رسیدند. این توافق به معنی افزایش تولید روزانه نفت یک میلیون بشکه خواهد بود که هدف از آن جبران کمبود تولیدهای اخیر است.

۲۴ کشور، شامل اعضای اوپک و هم‌پیمانان آن به رهبری روسیه، که از ابتدای سال گذشته میلادی تصمیم به کاهش ۱٫۸ میلیون بشکه تولید نفت گرفته بودند، طی ماه‌های گذشته عملاً تولیدشان بخاطر افت چشمگیر تولید نفت ونزوئلا، و همچنین کاهش تولید آنگولا و لیبی ۲٫۸ میلیون بشکه کاهش یافته بود.

توافق اخیر قصد دارد سطح تولید را به سطح مورد توافق در سال ۲۰۱۶ برساند.

سهیل بن محمد المزروعی، وزیر نفت امارات متحده عربی که ریاست دوره‌ای اوپک را در اختیار دارد، با اعلام این خبر گفت که این افزایش تولید پاسخگوی رشد تقاضای جهانی نفت خواهد بود.

وی این مطلب را روز جمعه، یکم تیر، در یک نشست رسانه‌ای که به‌صورت زنده در وب‌سایت رسمی این سازمان منتشر شد، بیان کرد.

ایران، عراق و ونزوئلا مخالف افزایش تولید نفت بودند، اما نهایتاً اوپک با اجماع همه اعضا تصمیم به افزایش یک میلیون بشکه‌ای نفت گرفت که این افزایش شامل اعضای غیر اوپک نیز می‌شود.

آقای مزروعی گفت که عربستان و روسیه به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده‌های نفت درگیر در این مذاکرات تلاش زیادی برای راضی کردن دیگر کشورها داشتند و سرانجام توافق ایجاد شد و تا پایان سال بصورت تدریجی اعمال خواهد شد.

وی گفت که در عمل افزایش تولید نفت باعث می‌شود که توافق کاهش ۱٫۸ میلیون بشکه‌ای نفت دوباره اعمال شود.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، در مورد این توافق جبرانی توضیح داد که «طبق مصوبه سی‌ام نوامبر ۲۰۱۶ اوپک قرار بود اعضای این سازمان با هدف متعادل شدن قیمت نفت، تولید خود را یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش دهند که این سوای توافق غیراوپکی‌ها بود.»

او افزود که «در عمل، اعضا بیش از توافق انجام شده به این تعهد پایبند بودند، به طوری‌که میزان پایبندی اعضا به تعهد در ماه مه به ۱۵۲ درصد رسید و به این ترتیب بیش از میزان توافق شده، با کاهش عرضه نفت به بازار مواجه شدیم.»

در این میان خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، نیز بعد از اجلاس اوپک در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که در عمل افزایش تولید کنونی حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

پیشتر گزارش‌هایی نیز از عدم توانایی این کشورها در افزایش یک میلیون بشکه‌ای نفت در کوتاه‌مدت منتشر شده بود. این افزایش با ۶۰۰ هزار بشکه که تقریباً نیم درصد تقاضای روزانه نفت جهان است، آغاز خواهد شد و به تدریج تا پایان سال به ۱ میلیون بشکه خواهد رسید.

وی دربارهٔ درخواست ایران و ونزوئلا برای محکوم کردن تحریم‌های آمریکا در اجلاس اوپک گفت که چنین درخواستی مطرح شد و حتی در اجلاس نیز صحبت از تحریم‌ها پیش کشیده شد، اما اوپک سازمانی سیاسی نیست و نمی‌خواهد مواضع سیاسی دربارهٔ موضوعات کشورها داشته باشد.

افزایش تولید نفت از اول ژوئیه، تقریباً یک هفته دیگر، آغاز خواهد شد.

آقای محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، نیز در نشست مطبوعاتی از اعضای اوپک به‌خاطر رسیدن به توافق تشکر کرد.

پیشتر آمریکا، چین و هند از تولیدکننده‌های نفت خواستار افزایش بیشتر تولید برای کاهش قیمت آن شده بودند. آقای مزروعی گفت که ما، هم منافع مصرف‌کننده‌ها را در نظر می‌گیریم و هم صدای تولیدکننده‌ها را می‌شنویم؛ از این‌رو تصمیم برای افزایش تولید در سطح یادشده بسیار مناسب است.

یکی از بندهای توافق این نکته است که اگر کشوری با کاهش چشمگیر تولید مواجه شد، با آن کشور مذاکره می‌شود و این کاهش (توسط دیگر تولیدکننده‌ها) جبران خواهد شد.

بر اساس پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی تولید روزانه نفت ایران تا پایان سال آینده ۹۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت. ونزوئلا نیز که از ژانویه سال ۲۰۱۷ تا کنون ۴۵ درصد از تولید خود را از دست داده و در ماه گذشته زیر ۱٫۴ میلیون بشکه تولید داشته، انتظار می‌رود تا پایان سال آینده دوباره با کاهش ۵۵۰ هزار بشکه نفت مواجه شود