کره شمالی انهدام یک سایت پرتاب موشک را آغاز کرد

کره شمالی انهدام یک سایت

کره شمالی انهدام یکی از سایت‌های پرتاب موشک خود را آغاز کرد؛ اقدامی که به نظر می‌رسد نخستین نتیجه دیدار تاریخی ماه ژوئن گذشته میان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی باشد.

سایت «38 نورث» ویژه اخبار کره شمالی، تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرد که آن را شرکت «دیجیتال گروپ» از سایت پرتاب موشک سوهای در روزهای 20 و 22 ژوئیه برداشته است. این تصاویر نشان می‌دهد انهدام این سایت آغاز شده است.

بنا بر این تصاویر، بخش‌هایی از سایت آزمایش‌های موشکی هم منهدم شده است. البته بخش‌هایی دیگر از این پایگاه که بعدها احداث شده، همچنان دست نخورده است. این پایگاه در 200 کیلومتری شمال غرب پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی واقع است.

کره شمالی پیشتر از پایگاه سوهای برای آزمایش‌های موشکی به منظور قرار دادن ماهواره‌های فضایی در مدار استفاده کرده بود. اما به راحتی می‌توان از موشک‌های فضا پیما برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای استفاده کرد. آزمایش موشک‌های فضا پیمای کره شمالی، نگرانی جامعه جهانی را برانگیخته بود.

جوزف پرمودیز کارشناس پایگاه خبری-تحلیلی «38 نورث» در این باره گفت: «آغاز انهدام سایت، پیشرفتی مهم در مسیر پایبندی کره شمالی به تعهداتی که در دیدار رهبر این کشور با رئیس‌جمهوری آمریکا روز 12 ژوئن در سنگاپور داده است به شمار می‌آید».

اما یک مقام مسئول آمریکایی در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت که وزارت دفاع آمریکا

، پایگاه سوهای را زیر نظر ندارد.

ترامپ روز دوشنبه 23 ژوئیه، از سیر مذاکرات با کره شمالی، ابراز رضایت کرده بود.

ترامپ پس از دیدار با کیم جونگ اون اعلام کرده بود که رهبر کره شمالی، متعهد به انهدام قریب الوقوع یک پایگاه بزرگ آزمایش‌های موشکی شده است. ترامپ نگفت کدام پایگاه مد نظر است اما پس از آن یک مقام مسئول آمریکایی به خبرگزاری رویرتز گفت که منظور رئیس‌جمهوری آمریکا پایگاه سوهای است.

در همین راستا یک مقام مسئول در کره جنوبی اعلام کرد که دفتر ریاست‌جمهوری این کشور با استناد به گزارش‌های اطلاعتی، در جریان انهدام سایت سوهای قرار گرفت.