منابع آمریکایی: ایران از شرکت‌های آلمانی برای تامین مالی حوثی‌ها سوءاستفاده می‌کند

منابع دولتی آمریکا فاش کردند که ایران دستگاه‌هایی برای چاپ اسکناس تقلبی، کاغذ مخصوص و جوهرهای تخصصی، از شرکت‌های آلمانی برای تامین مالی کودتاگران حوثی در یمن خریداری و در اختیار آنان قرار داده است.

مجله آمریکایی “تایم” در گزارشی که روز پنج‌شنبه به نقل از دو منبع آمریکایی نزدیک به مذاکرات آمریکا و آلمان درباره توافق هسته‌ای ایران منتشر کرد، نوشت که سپاه پاسداران ایران از طریق شرکت‌هایی آلمانی دستگاه‌ها و ابزارهای پیشرفته برای چاپ اسکناس جعلی و اسناد مالی تقلبی در یمن را که صدها میلیون دلار بر آور شده در اختیار حوثی‌ها قرار داده است.

مقامات وزارت خزانه‌داری ایالات متحده که در ماه آوریل گذشته در برلین با همتایان آلمانی خود در وزارت امور مالی فدرال ملاقات کردند، گفتند که ایران طی عملیاتی دقیق از شرکت‌های آلمانی به عنوان پوشش برای تامین مالی شبه‌نظامیان حوثی استفاده کرده است.

بنا به این گزارش، آلمان در قبال فعالیت‌های تهاجمی ایران، نسبت به دیگر کشورهای اتحادیه اروپایی، همکاری بسیار کمتری کرده است.

طبق این گزارش “برای چندمین سال، سپاه پاسداران ایران از شرکت‌های آلمانی برای خرید دستگاه‌های چاپ پیشرفته، کاغذ و جوهر مخصوص (چاپ اسکناس) استفاده کرده که نقض قوانین صادرات اروپایی است.”

مجله تایم تأیید کرده که شواهد کشف شده توسط محققان تامین مالی غیرقانونی در ایالات متحده، جهت متقاعد کردن برلین به منظور عدم اعتماد به تهران مورد استفاده قرار گرفته و آلمان‌ها باید به تحریم‌های سنگین علیه اقتصاد ایران بپیوندد.

پس از چند هفته، مقامات ایالات متحده همتایان آلمانی خود را در جریان مجموعه دیگری از اسناد قرار دادند که شامل جزئیات دقیق‌تری در مورد نحوه آغاز یک جنگ مالی علیه اقتصاد ایران توسط دولت ترامپ بود.

پیشتر، گزارش‌های غربی فاش کردند که رژیم ایران از درآمد چند میلیارد دلاری به دست آمده از تخفیف تحریم‌ها در پی توافق هسته‌ای 2015 برای گسترش سیاست‌های مداخله‌جویانه خود در منطقه و حمایت از «تروریسم منطقه‌ای و بین‌المللی» استفاده کرده است.

طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، سپاه پاسداران را متهم می‌کنند که علاوه بر حمایت مالی، تسلیحاتی و به ویژه موشکی از حوثی‌ها، همچنین گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به خود در عراق، لبنان و سوریه را نیز حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند.