ادامه تظاهرات ایران در شنبه شب؛ تایید یک کشته، اعلام «ضمنی» حکومت نظامی در کرج

چندین شهر ایران در شنبه شب ۱۳ مرداد شاهد اعتراضات مردم بود. همزمان با تایید مرگ یک معترض در شهر کرج، مقام های این شهر به طور ضمنی اعلام «حکومت نظامی» کردند.

ویدئوهای ارسالی به صدای آمریکا نشان می دهد دست کم در شهرهای تهران، کرج،‌ شیراز، قم و اشتهارد کرج، شنبه شب مردم معترض تظاهرات برگزار کردند.

در فیلم تظاهرات پل حافظ یا همان پل کالج تهران،‌ معترضان شعار دادند: «ایرانی می‌میرد،‌ ذلت نمی‌پذیرد» و «مرگ بر دیکتاتور».

همچنین در چند نقطه دیگه از جمله میدان ونک مردم تلاش کردند تجمع کنند که ماموران اجازه ندادند. با این حال یک فیلم در یافت آباد نشان می دهد مردم از شرایط موجود خسته هستند.

اما تظاهرات بزرگتر امروز در منطقه گوهردشت کرج بود که با شعارهای تند، حمله ماموران به مردم و همچنین درگیری روبرو بود.

مردم کرج در چند شب پیاپی در اعتراض به حکومت و وضعیت موجود تجمع کردند.

تایید مرگ یک معترض

خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است شنبه ۱۳ مرداد اعلام کرد در تجمع جمعه شب در کرج، یک نفر با گلوله کشته شد.

این اولین کشته در دور جدید تظاهرات در شهرهای ایران است.

در دیماه گذشته تظاهرات در بیش از هشتاد شهر ایران دست کم ۲۳ کشته برجای گذاشت. هرچند معترضان می گویند حکومت در این کشتار نقش داشته، تاکنون هیچ محاکمه ای برای عوامل این کشتار برگزار نشده است

خبرگزاری فارس به جزئیات مرگ این معترض اشاره ای نکرد اما اعلام کرد دست کم ۲۰ نفر در اعتراضات بازداشت شده اند.

با اینکه اعتراضات اخیر از شاپور جدید اصفهان در هفته گذشته شروع شد اما پنجشنبه به تهران رسید و روز شنبه، قم که به شهر مذهبی مشهور است نیز به اعتراضات پیوست و شاهد شعارهای تندی بود.

اعتراضات اخیر به بهانه گرانی و کاهش ارزش ریال شروع شد اما حکومت و سران آن را هدف گرفت.

در روزهای گذشته معترضان شعارهای تندی از جمله «خامنه ای حیا کن، مملکت رو رها کن»، «ایرانی حرف بزن،‌ حقت رو فریاد بزن»، «اسلام رو پله کردن، مردم رو ذله کردن»، «مرگ برگرانی»، «مرگ بر دیکتاتور» و «توپ تانک فشفشه،‌ آخوند باید گم بشه» سر دادند.

«حکومت نظامی»

همزمان با ادامه اعتراضات گسترده در گوهردشت کرج، مقام های پلیس از مقررات سفت و سخت عبور و مرور در این منطقه خبر دادند. همین سختگیری موجب شده تا برخی آن را به اعلام «حکومت نظامی» از سوی حکومت ایران تلقی کنند.

از شنبه شب، پلیس مسیرهای منتهی به گوهردشت را مسدود کرده است.

بر اساس اصل ۷۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اعلام حکومت نظامی ممنوع است مگر به تصویب مجلس و در شرایط جنگی و اضطراری برسد.

گزارش‌ها از فضای امنیتی در اشتهارد خبر می دهد و نیروهای بسیج و لباس شخصی برای مقابله با مردم مستقر شده‌اند.