ترامپ: دادوستد تجاری با هر طرفی که با ایران تعامل کند را متوقف خواهیم کرد

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه 7 اوت اعلام کرد کشورش داد و ستد تجاری با هر طرفی که با ایران پس از تحریم‌ها تعمل کند را متوقف خواهد کرد.

این سخنان ترامپ ساعاتی پس از آن مطرح می‌شود که ایالات متحده، اجرای بسته اول تحریم‌های خود علیه ایران را آغاز کرد.
ترامپ در توئیتی که در حسار کاربری خود در شبکه‌ اجتماعی توئیتر منتشر کرد، نوشت: «این تحریم‌ها، شدیدترین تحریم‌هایی است که علیه ایران اعمال می‌شود».

او ادامه داد: «ماه نوامبر تحریم‌ها تشدید خواهد شد. آمریکا با هر طرفی که اقدام به تعامل کند، تعامل تجاری نخواهد کرد. من به دنبال صلح جهانی هستم و به کمتر از آن قانع نیستم».

Donald J. Trump

@realDonaldTrump

The Iran sanctions have officially been cast. These are the most biting sanctions ever imposed, and in November they ratchet up to yet another level. Anyone doing business with Iran will NOT be doing business with the United States. I am asking for WORLD PEACE, nothing less!

پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران، برخی از مسئولان در وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کردند که بیش از 100 شرکت از سراسر جهان، با خروج از بازار ایران موافقت کردند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، مسئولان آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند تحریم‌های ایالات متحده، اقتصاد ایران را به شدت زیر فشار قرار خواهد داد. آن‌ها در عین حال تاکید کردند که هدف از این فشار، تغییر نظام ایران نیست بلکه تغییر رفتار این نظام است.

ایالات متحده آمریکا صبح سه‌شنبه، اجرای بسته اول از تحریم‌ها علیه ایران که در پی امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 لغو شده بود را آغاز کرد.

برپایه بیانیه‌ای که پیشتر وزارت خزانه‎داری آمریکا منتشر کرده، این تحریم‌ها که پیشتر در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و پیش از توافق هسته‌ای (برجام) اجرا می‌شد، بخش‌های متعددی از جمله دسترسی دولت ایران به دلار، تجارت طلا، خرید و دسترسی به برخی فلزات چون آلومینیوم و فولاد را در بر می‌گیرد.

در این مرحله، بار دیگر تحریم مبادله و خرید و فروش ریال و همچنین خرید یا تسهیلات در رابطه با استقراض دولتی باز خواهد گشت. صنعت خودرو سازی، از دیگر بخش‌هایی است که در این دور تحریم می‌شود.

در بسته تحریمی، برخی مجوزهایی که دولت آمریکا پس از توافق هسته‌ای (برجام) صادر کرده بود، بی‌اثر می‌شود. مجوز واردات اجناس ایرانی مانند فرش و مواد خوراکی به آمریکا و همچنین خرید هواپیماهای مسافربری و قطعات یدکی از جمله این مجوزها است.

در صورت تغییر نکردن شرایط، نوامبر آینده، اجرای بسته دوم تحریم‌ها علیه ایران آغاز می‌شود که بخش‌هایی از جمله نفت و انرژی، بیمه نفتکش‌ها و تبادلات بانک مرکزی ایرانرا هدف قرار خواهد داد.