العزاوی: عدم پای‌بندی به تحریم‌ها علیه ایران آثار فاجعه‌باری برای عراق خواهد داشت

دبی.العربیه نت فارسی

با از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران در 8 آگوست 2018، مسئولان عراقی مواضع مختلفی درباره پای‌بندی این کشور به تحریم‌ها علیه ایران اتخاذ کردند.

محمود العزاوی، استاد دانشگاه بغداد درباره پای‌‌بندی عراق به تحریم‌ها، به العربیه گفت که عراق ناچار است با در نظر گرفتن مصالح ملت این کشور، با موضوع تحریم‌ها برخورد کند و عدم پای‌بندی عراق به آنها آثار منفی و فاجعه‌باری برای این کشور در پی خواهد داشت.

العزاوی توضیح داد که یکی از نتایج منفی که عراق در صورت عدم پای‌بندی به تحریم‌ها علیه ایران، می‌تواند با آن روبرو شود، ممنوعیت فروش نفت عراق در جهان است و به ویژه اینکه در حال حاضر درآمدهای نفتی ستون فقرات اقتصاد عراق را تشکیل داده و در حال حاضر عراق به جز نفت، هیچ منبع درآمد دیگری برای تامین بودجه‌اش ندارد.

علاوه بر ممنوعیت فروش نفت، بلوکه شدن دارایی‌های عراق در آمریکا، محرومیت عراق از تبادلات مالی و بانکی بین‌المللی و لغو شدن همه توافق‌های عراق و سازمان‌های بین‌المللی می‌تواند دیگر عواقبی باشد، که عدم پای‌بندی به تحریم‌ها، می‌تواند برای عراق به ارمغان بیاورد. این امر همچنین می‌تواند ورود هر گونه شرکت سرمایه‌گذاری یا تجاری به عراق را ناممکن کند؛ عراقی که در حال حاضر مرحله بازسازی کشور را آغاز کرده است.

به گفته این استاد دانشگاه بغداد با توجه به شرایط ویژه امنیتی و بی‌ثباتی عراق و همچنین گزارش‌های بین‌المللی درباره وجود 20 هزار پیکارجوی داعشی در این کشور، ممنوعیت واردات کالا، خودرو و تسلیحات نیز خطرات چشمگیری برای عراق در پی دارد.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق پیش از این گفته بود کشورش به تحریم‌ها علیه ایران پایبند خواهد بود، اما بعد گفت که عراق تنها معامله با دلار را با ایران متوقف خواهد کرد.

گروه‌های شبه‌نظامی هوادار ایران در عراق با انتقاد از موضع دولت این کشور، تهدید کرده بودند که هر تحریمی علیه ایران را خواهند شکست.

از سوی دیگر نور العلی، پژوهشگر حوزه اقتصاد به العربیه گفت: «جایگزین‌های متعددی برای کالاهایی که از ایران وارد می‌شود، وجود دارد، اما خطر اصلی عدم تسلط حکومت عراق بر شبه‌نظامیان هوادار ایران است.»

العلی افزود: «کالاهای وارداتی از ایران به لبنیات، سبزیجات، کالاهای برقی خانگی محدود هستند و کشورهای زیاد دیگری وجود دارند که می‌توانند جانشین ایران شده و بازار مصرفی عراق را تامین کنند.»

درباره خطراتی که عراق را در صورت عدم پای‌بندی به تحریم‌ها تهدید می‌کند، نور العلی توضیح داد: «تعدادی از گروه‌های شبه‌نظامی مانند حرکه النجباء که از سوی ایران تامین مالی شده و هوادار این کشورند، تهدید کرده‌اند در صورتی که عراق به تحریم‌های پایبند باشد، برای ضربه زدن به منافع آمریکا در عراق، دست به اسلحه خواهند برد… دولت عراق امکانات کافی برای پای‌بندی به تحریم‌های آمریکا را ندارد و شاید از آمریکا درخواست کندف عراق را از این التزامات مستثنی کند.»