پمپئو: آمریکا جهان را برای مقابله با ایران بسیج خواهد کرد

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه 16 آگوست 2018 اعلام کرد واشنگتن به همراه همپیمانانش در سراسر جهان، کارگروهی برای مقابله با اقدامات شرورانه ایران تشکیل می‌دهد.

پمپئو گفت که کشورش براساس استراتژی جدید با اقدامات شرورانه ایران مقابله خواهد کرد و تلاش خواهد کرد جهان را برای اجرای این استراتژی در قبال ایران، بسیج کند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد هدف از استراتژی جدید تغییر رفتار رژیم ایران است و تحریم‌های جدید با هدف محروم کردن ایران از اموالی که برای تغذیه تروریسم به کار می‌برد، وضع شده‌اند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت: «پس از توافق هسته‌ای آزادی عمل بیشتری برای مقابله با رفتارهای ایران داریم.»

آمریکا همچنین تهدید کرد کشورهایی که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کنند، خود تحریم خواهند شد.

مایک پومپئو سپس اعلام کرد که برایان هوک، مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا، به عنوان نماینده ویژه امور ایران، ریاست «گروه اقدام ایران» را به عهده خواهد داشت.

آقای هوک در ماه‌های اخیر مذاکراتی را با کشورهای اروپایی به منظور تغییر توافق هسته‌ای با ایران انجام داده بود که بی‌نتیجه ماند و در نهایت دونالد ترامپ که خواستار دستیابی به توافق دیگری با ایران است، آمریکا را از برجام خارج کرد.

برایان هوک نیز در این نشست خبری گفت: «حکومت ایران همواره عاملی برای بی‌ثباتی و خشونت بوده است. استراتژی جدید (دولت آمریکا) به همه ابعاد تهدیدهای ایران پاسخ خواهد داد و نهاد جدید “گروه اقدام ایران” بر اجرای این استراتژی متمرکز خواهد بود.»

وی اضافه کرد که کارشناسان و نخبگان امور روابط بین الملل در وزارت خارجه و دیگر وزارتخانه‌های دولت آمریکا در این نهاد حضور خواهند داشت.

برایان هوک در ادامه اظهار داشت: «دولت آمریکا به تلاش‌های خود برای ایجاد اجماع گسترده در سطح بین المللی ادامه می‌دهد و من روز گذشته در لندن بودم و با شماری از مقام‌های ارشد بریتانیا، آلمان و فرانسه مذاکرات سازنده‌ای داشتم.»

وی سپس تصریح کرد: «تلاش خواهیم کرد در عرصه بین المللی با همپیمانان و متحدان مان همکاری‌ها را بیشتر کنیم و در مسائل مورد اختلاف به اجماع برسیم.»

آقای هوک در نهایت گفت: «من در دوران خدمتم در عرصه سیاست خارجی در خصوص ایران فعالیت کردم و در سال ۲۰۰۶ وقتی جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل بود به عنوان مشاور وی فعالیتم را آغاز کردم و از وزیر خارجه مایک پومپئو به خاطر اعتمادی که به من داشت تشکر می‌کنم.»