فیس‌بوک و توئیتر 650 حساب کاربری مرتبط با ایران را حذف کردند

دو شرکت فیس‌بوک و توییتر سه‌شنبه 21 اوت اعلام کردند که بیش از 600 حساب کاربری مرتبط با ایران را به دلیل «اقدام‌های گمراه کنند و هماهنگ» حذف کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این اقدام دو شرکت بر پایه اطلاعات شرکت امنیت الکترونیک «وایر آی» صورت گرفته که می‌گوید، این حساب‌ها، برای ایران تبلیغ می‌کنند و موضوعاتی «در ستیز با سعودی» به بحث می‌گذارند. این حساب‌ها، به سازمان رسانه‌ای «لیبرتی فرونت پرس» مرتبط هستند.

ناتانیال گلیچر مسئول سیاست امنیت الکترونیک شرکت فیس‌بوک، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «652 صفحه و حساب کاربری را به دلیل رفتار گمراه‌کننده‌ای که منبعش ایران است، حذف کردیم. این حساب‌ها از راه خدمات الکترونیک ارائه شده در خاورمیانه، آمریکای لاتین، بریتانیا و ایالات متحده، بسیاری افراد را هدف قرار می‌داد».

این اقدام چند هفته پس از آن صورت گرفت که فیس‌بوک اقدام به حذف حساب‌های کاربری مرتبط با روسیه به دلیل مشارکت در «رفتارهای گمراه کننده» کرده بود. این شرکت سه‌شنبه هم اعلام کرد، تعداد بیشتری از حساب‌های کاربری فعال در رفتارهای گمراه‌کننده مربوط با روسیه را کشف کرده، اما این حساب‌ها به نشر می‌رسد ارتباطی با حساب‌های مرتبط با ایران ندارد.

مارک زاکربرگ مدیر اجرایی شرکت فیس‌بوک هم گفت: «معتقدیم این حساب‌ها وابسته به دو مجموعه از فعالیت‌ها است».

مدیران فیس‌بوک در کنفرانسی خبری گفتند: «این حساب‌ها که برخی در سایت اینستاگرام هستند، به عنوان رسانه مستقیل یا گروه‌های جامعه مدنی خود را معرفی کرده بودند اما در حقیقت به صورت هماهنگ فعالیت می‌کردند».
مثال از حساب‌های مرتبط با ایران

به گفته گلیچر، محتوایی که این حساب‌ها منتشر می‌کرد، کاربران فیس‌بوک در بریتانیا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و ایالات متحده را هدف قرار می‌داد.

او افزود که فیس‌بوک موفق شد ارتباطی میان این صفحات و رسانه‌های رسمی ایرانی از راه اطلاعات ثبت سایت‌ها، آدرس (آی پی) کامپیوترها و اطلاعات مدیران صفحات بیابد.

او در این باره مثالی از حساب کاربری با نام «کویست فور تروث» (جستجو به دنبال حقیقت) عنوان کرد که مدعی است، یک موسسه رسانه‌ای ایرانی مستقل است، اما پس از تحقیقات مشخص شد، به شبکه ایرانی «پرس تی‌وی» مرتبط است. این شبکه انگلیسی زبان است.

اولین حساب مرتبط با سازمان «لیبرتی فرونت پرس» در فیس فیس‌بوک، سال 2013 ثبت شد. این حساب کاربری، اقدام به انتشار اطلاعات سیاسی می‌کرد که به شکل ویژه‌‌ای خاورمیانه را در کنار بریتانیا، آمریکای لاتین و ایالات متحده، هدف قرار می‌داد.
«بازی هماهنگ» در توئیتر

از سویی شرکت توئیتر، این فعالیت‌ها را «بازی هماهنگ» توصیف کرد و در سایت خود نوشت: «فعالیت‌ها به منظور تاثیر گذاری، آن‌گونه که شرکت فرای آی توصیف کرده، از سال گذشته آغاز شد و در سال جاری هم ادامه یافت».

توئیتر افزود: «اما مهم است به این مساله اشاره کنیم که به نظر می‌رسد این فعالیت، تاثیر بر انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا را که سال 2018 برگزار خواهد شد، هدف قرار نداده، بلکه از مردم آمریکا و سیاست‌های ایالات متحده، فراتر است».