سناتور جان مک‌ کین درگذشت

جان مک‌کین از اعضای سرشناس سنای آمریکا درگذشت. خبرگزاری آسوشیتدپرس بامداد امروز یکشنبه 4 شهریور97 خبر درگذشت این سناتور ارشد جمهوریخواه را اعلام کرد. تمامی پرچم‌های آمریکا از دقایقی پس از مرگ مک‌کین نیمه افراشته شدند؛ حتی پرچم بالای کاخ‌سفید.سناتور جان مک‌ کین که 81 سال سن داشت، مبتلا به سرطان مغز بود. وی روز جمعه در پی وخامت حال، ادامه درمان را متوقف کرده بود.

جان مک‌کین در 1985 به مجلس نمایندگان راه یافت و از 1986 به‌عنوان سناتور ایالت آریزونا انتخاب شد. وی در سنا به ریاست کمیته نیروهای مسلح سنا رسید. وی شش دوره نمایندگی سنا را به عهده داشت.سناتور مک‌کین در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008 نامزد نهایی جمهوریخواهان شد اما نتیجه را به باراک اوباما واگذار کرد.
پیامهای تسلیت و همدردی
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درگذشت سناتور مک‌ کین را تسلیت گفت و با خانواده‌اش ابراز همدردی کرد.مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا از یک عمر خدمات سناتور مک‌کین به کشورش قدردانی کرد.
سناتور ارشد باب کورکر نوشت: آمریکا یک قهرمان را از دست داد.
سناتور بن کاردین با تجلیل از خدمات مک‌کین نوشت: مرگ او ضربه بزرگی به کشورمان است.سناتور باب منندز نوشت ما یک قهرمان را از دست دادیم که وطن پرستی را بر هر چیزی ترجیح می‌داد.جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا هم درگذشت سناتور مک‌کین را تسلیت گفته و از او به‌عنوان یک وطن‌پرست شجاع یاد کرده است.
مواضع سرسختانه سناتور مک‌کین علیه فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران
سناتور مک‌کین به‌شدت منتقد حکومت ایران به‌شمار می‌رفت و در سال 2017 در اقامتگاه سازمان مجاهدین خلق حضور یافت و با مریم رجوی دیدار کرد.
سناتور مک‌کین روز 9 دیماه 96 و همزمان با قیام مردم ایران از قیام‌کنندگان ایرانی حمایت کرد و نوشت:‌برای مدت ها مردم ایران توسط دولتشان سرکوب شده‌اند. دولتی که بیشتر به کاشتن بذر بی‌ثباتی در خارج اهمیت می‌دهد تا به شهروندان خود. آمریکا در کنار تظاهر کنندگان شجاعی می‌ایستد که خواستار آزادی و صلح و پایان دادن به فساد در ایران هستند.
دیدار مک‌ کین از آلبانی و ملاقات با مریم رجوی

فاکس نیوز30 فروردین96 خبر داد: رژیم ایران، برنامه اتمیش و آنچه را که منتقدان حمایت دیرینهٔ این رژیم از تروریسم در خاورمیانه می‌دانند، در کانون یک گردهمایی عظیم در آلبانی قرار داشت که یک نقطه‌عطف برای گروه اپوزیسیون اصلی ایران را نشان می‌دهد. سناتور آریزونا جان مک‌کین در این گردهمایی سخنرانی کرد و آنها را ستود.
سناتور مک‌کین نخست با مریم رجوی ملاقات کرد. سناتور ضمن تأیید اهداف آنها، بار دیگر رژیم تهران را به‌ خاطر حمایت از تروریسم در خاورمیانه و به‌عنوان مثال قرار گرفتن این رژیم در کنار رژیم بشار اسد شماتت کرد.سناتور مک کین: من از شما تشکر می‌کنم، به‌خاطر این‌که یک الگو هستید، الگویی برای تمام جهان که نشان می‌دهد هر آن کس که خواهان مبارزه و فداکاری برای آزادی است آن‌را به‌دست خواهد آورد و شما نمونه‌یی برای همهٔ کسانی هستید که در جهان برای این هدف مبارزه می‌کنند.
مواضع سناتور مک‌ کین علیه جنایات رژیم اسد
سناتور جان مک‌کین طی پیامی در اسفندماه 96 ادامه کشتار اسد در سوریه را انزجارآور خواند و گفت ادامه کشتار اسد در سوریه با حمایت روسیه و رژیم ایران انزجارآور است گرچه با وجود سالها وحشیگری و بیرحمی تعجب‌آور نیست. آنچه شوک‌آور است دولت ترامپ است که کماکان استراتژی مشخصی ندارد که مسیر اوضاع را عوض کند. ضرب‌الاجل کنگره برای اعمال چنین استراتژی آمده و گذشته است. ما باید بهتر عمل کنیم.