روسیه: اسرائیل مسئول سرنگونی هواپیمای نظامی ما در سوریه است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد هواپیماهای نظامی اسرائیل عمدا در لاذقیه سوریه وضعیت خطیری به‌وجود آوردند که هواپیمای نظامی روسیه در آن سرنگون شد.

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد ارتش سوریه هواپیمای نظامی سوریه را اشتباها و هنگام دفاع در برابر حملات اسرائیل هدف قرار داده است.

روسیه می‌گوید خلبانان اسرائيلی هواپیمای نظامی روسیه را در مسیر پدافند هوایی ارتش سوریه قرار داده‌‌اند و به این ترتیب ۱۵ تن از خدمه هواپیمای نظامی روسیه به خاطر رفتار غیرمسئولانه اسرائیل کشته‌ شدند.

مقامات روس می‌گویند ارتش اسرائیل یک دقیقه پیش از عملیات خود ارتش روسیه را از آن مطلع کرده و این زمان برای تغییر مسیر هواپیمای روسیه که در حال فرود بوده کافی نبوده است. همچنین مقامات وزارت دفاع روسیه می‌گویند امکان ندارد ارتش اسرائيل هواپیمای در حال فرود روسیه را ندیده باشد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود این اقدام اسرائيل در سوریه را «تحریک‌ عمدی» خوانده و اعلام کرده پس از این عمل خصمانه اسرائيل، دولت روسیه حق انجام اقدامات مناسب را برای خود محفوظ می‌داند.

وزارت دفاع روسیه، پیش از این اعلام کرده بود که این هواپیما همزمان با بمباران مواضعی در سوریه از سوی اسرائیل و فرانسه از صفحه رادارهای کنترل محو شده بود.

بنا بر این گزارش، چهار فروند جت اف۱۶ اسرائیل و ناوچه اورین (Auvergne) فرانسه در حمله موشکی دوشنبه شب به استان لاذقیه حضور داشتند.

این نخستین بار است که خبر مشارکت احتمالی نیروهای فرانسه در بمباران مواضع نظامی-امنتیتی ارتش سوریه همراه با اسرائیل منتشر می‌شود.

وزارت دفاع فرانسه با صدور بیانیه‌ای هرگونه دخالت نیروهای این کشور در موشک‌باران دیشب لاذقیه را تکذیب کرد.