گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا: ایران همچنان بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است

وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه 19 سپتامبر، بار دیگر حکومت ایران را بزرگترین «حامی تروریسم» در جهان دانست و تهران را متهم کرد که به افزایش درگیری‌ها دامن زده و در تلاش است تا حکومت‌ها در خاورمیانه را سرنگون کند.

سال‌ها است که ایالات متحده آمریکا هم در گزارش سالانه خود، حکومت ایران را به عنوان «بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان» معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره سال 2017 میلادی، تاکید کرده است که «ایران و گروه‌های وابسته به آن، مسئول دمیدن آتش خشونت در افغانستان، بحرین، عراق، لبنان و یمن هستند».

این گزارش افزوده است: «نیروهای نظامی ایرانی و شبه‌نظامیان مورد حمایت نظام ایران همچون حزب‌الله لبنان، از جنگ سوریه با توان بیشتری بیروت آمده و قصد دارند از تجاربی که در این جنگ کسب کردند، در جاهای دیگری بهره ببرند».

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش خود در عین حال تاکید کرده است که حملات در جهان میان سال‌های 2016 و 2017، به میزان 24 درصد و نسبت کشته شدگان به میزان 27 درصد کاسته شده است. دلیل این روند این است که «حملات در عراق با شکست گروه داعش افت شدید داشته است».

این گزارش ادامه داده است که ایالات متحده و شرکایش، در سال 2017، مسیری طولانی در مبارزه با تندروها پشت سرگ گذاشتند، اما گروه‌های داعش و القاعده با پراکنده شدن، تلاش می‌کنند خود را با شرایط وفق دهند، مساله‌ای که تحرک نظامی علیه‌‍شان را سخت‌تر می‌کند.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نیزسال گذشته در گزارش سالانه ارزیابی خود از تهدیدهای جهانی اعلام کردند که «ایران همچنان مهمترین حکومت حامی تروریسم است».

ایران همواره با رد این گزارش‌ها، آن را «بی اعتبار» می‌داند.