مشاغل عجیب خودرویی در ایران/ از اجاره ماشین برای کار در اسنپ تا اجاره لاستیک برای معاینه فنی!


رویداد۲۴ ؛
مشاغل عجیب در دنیا کم نیستند که ایجاد هر کدام از آنها زاییده شرایطی است که در آن به سر می‌بریم. اگرقیمت لاستیک بالا می‌رود، افرادی پیدا می‌شوند که لاستیک اجاره بدهند. اگر نوسان ارز قیمت خودرو را بالا می‌برد، افرادی خودرو اجاره می‌دهند تا دیگرانی که توان خرید آن را از دست داده‌اند، بتوانند کاری کنند بلکه نان بخور و نمیری به دست بیاورند.

مشاغل عجیب خودرویی! / اجاره تیبا برای کار در اسنپ ماهی 2 میلیون یا هفته ای 500 هزار تومان!
رویداد۲۴ المیرا بابایی: هرچه شرایط سخت‌تر می‌شود، شغل‌های عجیب و غریب هم بیشتر می‌شود؛ همینطور مردمی که برای به دست آوردن درآمد بیشتر مجبور می‌شوند هر شغل واقعی و کاذبی را امتحان کنند. معمولا صفحه آگهی‌‌های رسانه‌ها پر است از چنین مشاغلی؛ کارهایی همچون صدور دسته چک بدون کارت ملی، رفع سوءاثر از چک‌های برگشت خورده، پرداخت پول نزول و…! رویداد۲۴ در گزارش‌های پیشین خود به سراغ مشاغل عجیب مالی و بانکی و موضوع فروش کدهای ملی رفته بود و درآمد آنها و نحوه فعالیتشان را بررسی کرده بود. در این گزارش مشاغل عجیبی بررسی شده‌اند که به نحوی با دنیای خودرو ارتباط دارند:

اجاره پراید برای کار در اسنپ و تپسی

یکی از آگهی‌های سایت‌های مجازی اجاره پراید و تیبا به صورت هفتگی یا ماهیانه است که توانسته برای کسانی که ماشین‌های متعددی دارند درآمد قابل توجهی کسب کند. برخی از آگهی دهندگان به منظور پیش آمدن خلافی ممکن مبلغی را به عنوان پول پیش دریافت می‌کنند برخی دیگر برای ایجاد بازار گرمی بیشتر در آگهی درج می‌کنند که ودیعه و پیش پرداخت و حق بیمه بدنه دریافت نمی‌شود و تنها داشتن حدال ۴ الی ۶ برگ چک برای اجاره یکسال کافی است.

آگهی دهندگان مبلغ اجاره ماشین را به صورت صورت هفتگی، ماهیانه و حتی سه ماه یک بار از رانندگان می‌گیرند و برای این منظور مبالغ مختلفی را پیشنهاد می‌دهند. جواد یکی از افرادی است که خودرویش را برای اجاره آگهی کرده، از او در مورد دلیل کارش می‌پرسیم. او به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید وقتی به هر دری می‌زنی و نتیجه‌ای به دست نمی‌آید، مجبور می‌شوی به هر کار تن بدهی. بعضی سراغ خلاف می‌روند، برخی سراغ کارهای غیرخلاف اما غیرطبیعی. خود من در وضعیتی بودم که فشار مالی زیادی را تحمل می‌کردم، بنابراین مجبور شدم هم یک جا کار کنم، هم ماشینم را اجاره بدهم تا کمی از سختی و فشار مالی که تحمل می‌کنم، کم بشوم.

جواد می‌گوید الان مثلا برای اجاره هفتگی تیپا ماهیانه ۲ میلیون یا هفته‌ای ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است. اجاره پراید هم ماهیانه ۲ میلیون یا کمی کمتر است. افرادی که اجاره می‌کنند می‌خواهند در اسنپ یا تپسی کارکنند. معمولا قیمت‌ها در همین حدود است.

فروختن کارت ملی

به جز اجاره خودرو، خرید و فروش کارت‌های ملی از مشاغل عجیبی بود که در روزهای گذشته از آن رونمایی شد. این شغل یک مشکل دارد، آن هم اینکه کاملا موقتی است چون تنها زمان پیش فروش خودرو کارآیی دارد؛ آنهم فقط در حالتی که شرکت خودروساز شرط یکبار خرید را گذاشته باشد.

همزمان با اعلام شرکت سایپا مبنی بر اینکه پیش فروش خودرو فقط مخصوص افرادی است که بار اول اقدام به ثبت نام کرده‌اند، برخی برای کسب درآمد برای فروختن شماره ملی خود آکهی گذاشته بودند و بین ۱ تا حتی ۸ میلیون از مشتریان دریافت می‌کردند.

آنگونه که خبرنگار بررسی کرده، برخی از آن‌ها موفق به فروش کدملی خود شده بودند. این آگهی‌ها در سایت دیوار منتشر شد، اما پس از رسانه‌ای شدن آن در رویداد۲۴، سایت دیوار آگهی‌های مربوطه را از سایت خود برداشت چرا که براساس قوانین فروش، اطلاعات شناسایی و هویتی افراد خلاف قوانین است.