امریکن اسپکتاتور: اتریش مرکز عملیات اطلاعاتی جمهوری اسلامی در اروپاست

 

مراسم عزاداری عاشورا در مرکز اسلامی امام علی وین با سخنرانی بوشهری

-سرکوب اهل تسنن در اتریش راه را برای افراط گرایان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در این کشور و حتی اروپا باز کرده است.
-شبکه‎های افراطی شیعیان وابسته به جمهوری اسلامی در اتریش که توسط روحانیون تندرو مدیریت می‎شوند در حال پمپاژ ایدئولوژی‎های افراطی و جاسوسی هستند.

سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ برابر با ۰۹ اکتبر ۲۰۱۸

پایگاه خبری امریکن اسپکتاتور (Spectator) در گزارشی به قلم پتکین آذرمهر تحلیلگر سیاسی به بررسی فعالیت‎های مخرّب شبکه‎های دینی و مؤسسات اسلامی وابسته به جمهوری اسلامی در اتریش پرداخته است.

دولت اتریش در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که هفت مسجد در این کشور را تعطیل و ۶۰ امام جماعت را اخراج خواهد کرد. گمان می‏‎رود که آنها با جهادی‎های سلفی و همچنین شبکه‎های افراطی رژیم ترکیه ارتباط دارند.

طی قانون مصوب سال ۲۰۱۵ در اتریش، مؤسسات مذهبی و سازمان‎های مسلمان می‎بایست رویکرد مثبت به جامعه و دولت اتریش از خود نشان دهند.

عزم دولت این کشور برای سرکوب افراط‌گرایان مسلمانان وابسته به رژیم ترکیه توسط برخی مورد استقبال واقع شده اما بعضی رسانه‎های آمریکایی آن را محکوم کرده‌اند. عده‎ای از این منتقدان می‎گویند در حالی که افراط‌گرایان سنّی زیر فشار قرار می‎گیرند، ولی شیعیان مسلمان بدون اینکه کنترلی روی آنها باشد از مجازات مصون می‎مانند و به فعالیت خود ادامه می‎دهند.

به عنوان مثال هفته پیش یک مراسم مذهبی توسط مداحان شیعه در خیابان «ماریاهیلفر» در وین توسط آیت‎الله هاشم حسینی بوشهری امام جمعه قم برگزار شد. دولت اتریش به بوشهری اجازه داد وارد خاک این کشور شود و مراسم تاسوعا و عاشورا را برگزار کند.

پتکین آذرمهر می‎نویسد برخی اعتقاد دارند مراسم عاشورا خشونت‎آمیز است گرچه نمایش غم و اندوه و اشکال عزاداری این مراسم شهر به شهر متفاوت است. وی برای آگاهی خوانندگانی که با این مراسم مذهبی شیعه آشنایی چندانی ندارند توضیح می‎دهد که بعضی عزاداران در این مراسم سینه می‌زنند و برخی اقدام به قمه‎زنی می‎کنند. نویسنده همچنین اشاره می‌کند که این مراسم محدود به کشورهای ایران، عراق، لبنان و پاکستان است که جمعیت شیعه زیادی دارند.

در ادامه این گزارش آمده در سال‎های اخیر مراسم محرم در اماکن عمومی شهرهای اروپا و آمریکا به‌خصوص لس‌آنجلس نیز برگزار می‎شود. جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری زیادی روی تبلیغ و ترویج این قبیل مراسم مذهبی می‎کند و از مشوقان اصلی برپایی آن است. گرچه خود حکومت ظاهرا با کارهای خشن مثل قمه‎زنی مخالفت می‌کند ولی به هر حال نهادهای دینی و فرهنگی وابسته به جمهوری اسلامی برگزاری مراسم عزاداری محرم در اروپا و آمریکا را زیر چتر حمایت خود دارند.

این در حالیست که ساکنان وین با بهت و تعجب به این نمایش نگاه می‎کنند. عده‎ی کمی هستند که می‎دانند آیت‎الله بوشهری چه کسی است. برخی از ناظران، حضور او و اطرافیانش در این مراسم را بخشی ناگزیر از روند چندفرهنگی شدن اروپا در دهه‌های اخیر می‎بینند اما بوشهری یک روحانی عادی شیعه نیست بلکه یکی از عوامل وابسته به رژیم جمهوری اسلامی و عضو مجلس خبرگان و نماینده ولی فقیه است.

در بخش دیگری از این گزارش نویسنده شرح مختصری در باره‏‌ی نماز جمعه داده و نوشته است که شامل دو خطبه‏‎ی عبادی و سیاسی می‌شود و شرکت‌کننده‎ها در آن به عنوان «تکبیر» و تأیید موعظه‌کننده، شعار مرگ بر آمریکا، انگلیس، اسراییل و دشمنان علی خامنه‌ای را سر می‏‌دهند.

مراسمی که امسال توسط بوشهری برگزار شد نیز تبلیغ و بازتولید ایدئولوژی‎ و دین‌سالاری رژیم جمهوری اسلامی بود که پیش از این هم سابقه داشته است. به عنوان مثال بوشهری بدون اندکی شرم در خطبه‎هایی که در هشتم دسامبر ۲۰۱۷ ایراد کرد گفت در شرایط کنونی مسلمانان باید سکوت خود را بشکنند و علیه توطئه‎های آمریکا و اسراییل برخیزند و دونالد ترامپ باید بداند آتشی که روشن کرده دامن آمریکا و اسراییل را می‎گیرد.

بوشهری از مدافعان حجاب اجباری است و طرفداران خود را برای اقدام به امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ حجاب تشویق می‎کرده است.

بوشهری سخنرانی‎های تند دیگری هم داشته. از جمله سخنرانی او در مرکز اسلامی «امام علی» در اتریش. گزارش‎های دولت این کشور در سال ۲۰۱۷ حاکی از آن است که مسجد «امام علی» از پشتیبانان نابودی اسراییل است و خطیبان این مسجد به شیعیان اتریشی آموزش می‎دهند که از طرف دولت‎های عربی و غربی علیه نابودی حکومت ایران توطئه می‎شود!
هیآت سینه‌زنی در خیابان‎های وین

تصمیم اخیر دولت اتریش برای سرکوب شبکه‌ی رژیم ترکیه پس از آن بود که متوجه شدند مساجد وابسته به آنکارا ایدئولوژی اسلامی ترکیه را تبلیغ می‎کنند و در پی جاسوسی هستند. همچنان که شبکه‎های افراطی شیعیان ایرانی در اتریش که توسط روحانیون تندرو و چند مرکز اسلامی تحت حمایت رژیم ایران مدیریت می‎شوند در حال پمپاژ ایدئولوژی‎های افراطی و جاسوسی هستند.

گزارش‎های دولت آمریکا حاکی از آن است که اتریش مرکز عملیات اطلاعاتی جمهوری اسلامی در اروپاست. گزارش شده در این شبکه ۱۰۰ تن از عوامل وزارت اطلاعات و وزارت دفاع جمهوری اسلامی فعال‎اند. عوامل جمهوری اسلامی در ماموریت خود به تهدید و آزار فعالین سیاسی مخالف جمهوری اسلامی نیز اقدام می‎کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، شبکه‎ی شیعیان وابسته به رژیم جمهوری اسلامی رویکرد مثبتی نسبت به جامعه و دولت اتریش نشان نداده‌ و قانونی که سال ۲۰۱۵ وضع شده را زیر پا گذاشته‎ است.

گرچه به ظاهر این عزاداران شیعه هستند که به خود قمه می‌‏زنند اما در بلندمدت این دولت اتریش است که بیشترین زخم را از این گروه‌ها خواهد خورد.

*پتکین آذرمهر از نویسندگان «دیده‌بان اسلامیست» پروژه‌ای وابسته به «فوروم خاورمیانه» است.