چگونه رژیم ایران ثروت مردم را خرج حوثی‌های یمن می‌کند

گزارشی آمریکایی درباره افزایش نقش ایران و حزب‌الله در یمن پس از سال 2011

مرکز مبارزه با تروریسم آمریکا در گزارشی که دوشنبه 8 اکتبر منتشر کرد، نوشته است که حوثی‌ها از «انقلاب بهار عربی» در یمن بهره برده و نفوذ خود را در صعده افزایش دادند.

این گزارش افزوده است که در همین راستا، تهران پس از «کودتای حوثی‌ها» پلی هوایی برای هواپیماهای خود به سوی صنعا ایجاد کرد و از «برای انتقال کارشناسان نظامی» استفاده کرد.

بنا بر این گزارش، حوثی‌ها به جنگجویان خود در جبهه‌ها، «مواد انرژی‌زا» می‌دهند. همچین اقدام به توسعه و مدرن سازی سامانه موشکی خود کرده و به سرعت آن را از صنعا به صعده منتقل کردند.

گزارش آمریکایی از ایستگاه‌هایی سخن گفته که در آن ایرانی‌ها اقدام به مسلح سازی حوثی‌ها و اعزام کارشناسان نظامی برای کمک به آن‌ها کردند.

در های و هوی انقلاب بهار عربی، حوثی‌ها توسعه جغرافیایی و نفوذ در سازمان‌های دولتی را آغاز کردند. پس از انقلاب 2011، حوثی‌ها ارتش یمن را از صعده بیرون رانده و قبایل معترض را سرکوب کردند. در پایان سال 2012، کنترل کامل استان صعده و بخش‌های بزرگی از استان‌های عمران، الجوف و حجه را در دست گرفتند.

در این دوره، نقش ایران و متحدانش افزایش یافت به گونه‌ای که حزب‌الله لبنان، نظارت بر آموزش نظامی شبه‌نظامیان حوثی را بر عهده گرفت.

مارس 2015 ایران ایجاد پلی هوایی میان تهران و صعده را اعلام کرد. مربیان نظامی از حزب‌الله و ایران با آن پروازها به یمن رفتند و بیش از 300 یمنی هم برای آموزش، به ایران ارسال شدند.

حوثی‌ها اقدام به توسعه و مدرن سازی سامانه موشکی وابسته به علی عبدالله صالح رئیس‌جمهوری پیشین یمن کرده و آن را به صعده منتقل کردند.

سال 2014 به دلایلی ناشناخته، ایران تعداد اندکی خلبان در اختیار حوثی‌ها قرار داد. در آن سال همچنین کارگاهای صنایع نظامی کوچکی ایجاد شد.

گزارش آمریکایی تاکید می‌کند که در سال‌های 2014 تا 2017، مشاوران سپاه پاسداران ایران، تنها در صنعا و در پایگاه‌های ساخت موشک در صعده حضور داشتند.

اما شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان بیشتر بودند و حضورشان تنها در صنعا و صعده نبود بلکه شماری از آن‌ها به مراکز فرماندهی خطوط مقدم و مواضع دفاع ساحلی در دریای سرخ اعزام شدند.