دونالد ترامپ: بعد از ۱۴ آبان، تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال خواهد شد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه سوم آبان گفته است،علاوه بر بازگشت تمامی تحریم ها علیه تهران در ۱۴ آبان، تحریم های بیشتری برای مقابله با طیف گسترده اقدامات مخرب ایران اعمال خواهد شد.
دونالد ترامپ که در جریان در مراسمی به مناسبت ۳۵ سالگرد بمبگذاری در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت صحبت می کرد، گفت، ایران نقش مهمی در ایجاد حزب الله داشت و امروز همچنان مهمترین حامی این گروه است.
آقای ترامپ یکی از دلیل خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران را حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم دانست.
رزیدنت دونالد ترامپ پنجشنبه شب سوم آبان (بامداد جمعه چهار آبان به وقت ایران) با در مراسمی میزبان خانواده قربانیان بمبگذاری در مقر تفنگداران آمریکا بود.
در ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳، انفجار در مقر تفنگداران آمریکا به مرگ دست‌کم ۲۴۱ نظامی آمریکایی، ۵۸ نظامی فرانسوی و ۶ غیرنظامی منجر شد.
پرزیدنت ترامپ در کاخ سفید و در جمع بازماندگان این انفجار گفت: ۳۵ سال پیش ۲۴۱ تن از سربازان آمریکایی در حمله تروریستی به مقر تفنگداران آمریکا در بیروت لبنان جان خود را از دست دادند؛ حمله ای که حزب الله انجام داد. حزب الله گروهی تروریستی است که ایران آن را آموزش داد و تجهیز کرد و همچنان برای رسیدن به اهداف افراط گرایانه‌اش در منطقه از آن حمایت می کند.
رئیس جمهوری آمریکا افزود: غیر از القاعده، هیچ گروه تروریستی دیگری دستش به اندازه حزب الله به خون آمریکایی ها آغشته نیست.
وی افزود: قربانیان بمبگذاری سال ۱۹۸۳ از جمله قهرمانانی بودند که برای مبارزه با تروریسم اسلامی به منطقه اعزام شده و در صف اول این مبارزه بودند.
حمله تروریستی به مقر تفنگداران آمریکا در پایتخت لبنان به «حزب الله» نسبت داده شده است؛ گروه شبه نظامی شیعه‌ای که از حمایت تهران برخوردار است. آمریکا این گروه را در اکتبر سال ۱۹۹۷ در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.
رئیس جمهوری آمریکا که چند ماه پیش از توافق هسته ای با ایران خارج شد، در این باره گفت: حکومت ایران حامی تروریسم است و ادامه فعالیت‌هایش در منطقه از جمله دلایلی بود که سال گذشته از توافق فاجعه بار هسته‌ای با آن خارج شدم.
پرزیدنت ترامپ با اشاره به دور جدید تحریم که از ۱۳ آبان اجرایی می شود، گفت: پنجم نوامبر تحریم‌های آمریکا – که بعد از برجام لغو شده بود – بطور کامل باز خواهند گشت و بعد از آن هم تحریم‌های دیگری علیه ایران اعمال خواهد شد.
وی گفت: نشان می‌دهیم که با هدف قرار دادن تروریست‌ها، حامیان آنها و قطع شریان مالی تروریسم، هرگز حمله به نظامیانمان در بیروت را فراموش نخواهیم کرد.
مقامات آمریکایی هر سال در سالگرد حمله نظامی به مقر تفنگداران آمریکایی با خانواده های آنها دیدار می کنند.
دونالد ترامپ تصریح کرد: ما اقدامات و تلاش های آنها برای دسترسی به شبکه های گسترده تامین مالی‌اشان را مختل کرده و به آنها ضربه خواهیم زد. ما هرگز فراموش نمی‌کنیم که آنها چه کاری با تفنگداران ما در بیروت کردند.
در همین حال، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای گفته است، تحریم های تازه هرچه بیشتر دسترسی حزب الله به نظام مالی بین المللی را قطع خواهد کرد و باعث کاهش تامین مالی این گروه خواهد شد.
خانم سندرز گفته است:این تحریم‌ها افراد خارجی و سازمان های دولتی را هدف قرار خواهد داد که به طور آگاهانه باشبکه های حزب الله و شبکه های وابسته به آن در اموری مانند قاچاق مواد مخدر یا دیگر جرایم فرامرزی همکاری می‌کنند، یا از آنها حمایت می کنند.
آمریکا از سال ۱۹۹۷ حزب الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.
مقام‌های آمریکا و متحدان واشنگتن از جمله عربستان سعودی و اسرائیل همواره نسبت به قدرت فزاینده حزب‌الله لبنان در گوشه و کنار جهان هشدار داده‌اند.
شبه نظامیان حزب الله لبنان از مهم ترین نیروهای حامی حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه هستند.
در جنگ داخلی سوریه طی هفت سال گذشته صدها هزار تن کشته و میلیون‌ها تن از خانه و کاشانه اشان آواره شدند.​
سال گذشته، مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا در مراسمی مشابه گفته بود: یاد قربانیان آن حمله را با فشار بر ایران برای پاسخگویی بابت اقدامات بی‌ثبات کننده اش در منطقه گرامی می‌داریم.رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: طی یکسال گذشته ما بیشترین تحریم را علیه حزب الله اعمال کردیم. لحظاتی پیش نیز قانونی را امضا کردم که شدیدترین تحریم‌ها و سخت‌ترین ضربه را به حزب الله خواهد زد تا دسترسی آنها را به منابع مالی شان بیشتر قطع کنیم.