وزیر دفاع آمریکا: ایران موفق نخواهد شد عراق و سوریه را در مدار نفوذ خود قرار دهد

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا سه‌شنبه 30 اکتبر با تاکید بر ضرورت خروج حزب‌الله لبنان از سوریه گفت که ایران در قرار دادن عراق و سوریه در دایره نفوذ خود موفق نخواهد شد.

به گزارش رسانه‌ها، متیس همچنین تهران را به تنش آفرینی در یمن، سوریه، عراق و لبنان متهم کرد.

او همچنین خواستار برگزاری مذاکرات صلح یمن طی 30 روز آینده و دست‌یابی به راه حلی برای بحران این کشور شد.

وزیر دفاع آمریکا گفت: «بندهای مذاکرات صلح باید شامل آتش بس، دور کردن اسلحه از مناطق مرزی و قرار دادن موشک‌ها تحت نظارت بین‌المللی باشد». او ابراز عقیده کرد که سعودی و امارات، آماده ورود به مذاکراتی در این باره هستند.

او گفت: «آتش بس به مارتن گریفیتس فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن این امکان را خواهد داد تا طرف‌های درگیر را در سوئد بر گرد یک میز بنشاند».

او همچنین تاکید کرد که آتش بس باید بر پایه «عقب نشینی شورشیان حوثی از مرزهای سعودی» باشد.

متیس افزود: «آن‌چه ایرانی‌ها انجام دادند، قاچاق موشک و جنگ‌افزارهای دیگر بود. این مساله امنیت دریانوردی را به خطر می‌اندازند.

آن‌ها به آتش افروزی در این تنش ادامه می‌دهند و باید از این کار دست بکشند. احتمالا سعی می‌کنند از راه نمایندگان خود عمل کنند همان‌گونه که در خاورمیانه این کار را می‌کنند، اما نمی‌توانند از مجازات به خاطر آن‌چه مزدورانشان انجام می‌دهند رها شوند. مجازاتشان خواهیم کرد».

وزیر دفاع آمریکا گفت که دولت ایران اموال مردمش را در خارج هدر می‌دهد با این وجود موفق نشد عراق را در مدار نفوذش قرار دهد. او افزود: «این‌جا جای مردم ایران نیست، این جنگی بی معنی برای مردم ایران است. این‌که بخواهید در سوریه باشید یا تلاش کنید عراق را در مدار خود قرار دهید، موفق نخواهید شد بلکه تنها به مردم ایران آسیب می‌زنید. اگر دولت ایران انقلابی نبود به مردم خود رسیدگی می‌کرد».

متیس درباره اوضاع در خاورمیانه هم سخن گفت و با تاکید بر ضرورت دست‌یابی به صلح در سوریه افزود: «بدین منظور باید برپایه مصوبات ژنو پیش رفت و مانع دخالت‌های ایران شد».

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: «آیا توانا سازی نیروهای محلی برای دفاع از مناطق‌شان به منظور جلوگیری از بازگشت داعش، برای جلوگیری از نفوذ ایران کافی است؟ خیر! این‌جا نقش روند ژنو مطرح می‌شود تا به ایران بگوید سوریه به شما ربطی ندارد. شما نقشی یاری رسان ندارید. شبه‌نظامیان شما در لبنان تنش می‌آفرینند و علیه دولت فعالیت می‌کنند. نیروهای حزب الله باید از سوریه خارج شوند تا صلح محقق شود».