خانه / اخبار مهم روز / سپاه پاسداران عامل بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه

سپاه پاسداران عامل بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه

سپاه پاسدارانروابط آمریکا با رژیم ایران که در دوران اوباما بهبود یافته بود، به نظر می‌رسد در دوران رئیس‌جمهور ترامپ رو به سردی گراییده است. دولت آمریکا با شدت به آزمایش موشک بالستیکی اخیر واکنش نشان داد و به رژیم تهران هشدار داد کاخ سفید مطلقاً مانند قبل نیست و در حال بررسی پیشنهادی برای نامگذاری سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی است. اگر این اتفاق بیفتد به‌معنای باز شدن فصل جدیدی در روابط دو کشور است.

گزارشی از تلویزیون العربیه24بهمن 95: بررسی نامگذاری سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی امر عجیبی نیست. دخالتهای رسوای سپاه پاسداران در منطقه به‌ویژه در سوریه و عراق و همچنین حمایت آن از شبه‌نظامیان حوثی در یمن و شبه‌نظامیان حشدالشعبی در عراق، بر کسی پوشیده نبود.

علاوه بر اینها، سپاه پاسداران در سراسر جهان، شماری از دیپلوماتها را ترور کرده است. این گروه همچنین از شبه‌نظامیانی مانند حزب‌الله لبنان و کتائب حزب‌الله در عراق به‌طور علنی با سلاح و پول حمایت می‌کند. گروههایی که به‌طور رسمی در لیست تروریستی بین‌المللی قرار دارند.

گزارش وزارت‌خارجه آمریکا در مورد تروریسم دولتی که در سال 2015 منتشر شد، رژیم ایران را به‌عنوان بزرگترین حامی تروریسم در جهان نامگذاری کرده است. این رژیم، کارهای تروریستی را از طریق سپاه قدس انجام می‌دهد. واشینگتن در سال 2007 و اتحادیه اروپا در سال 2011 سپاه قدس را یک نیروی حامی تروریسم معرفی کردند.

سازمان ملل‌متحد نیز قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس را در لیست تروریستی گذاشته است. او اکنون تحت پیگرد بین‌المللی قرار دارد.

اگر پیشنهاد دولت رئیس‌جمهور ترامپ برای نامگذاری سپاه پاسداران در لیست تروریستی محقق شود، شبه‌نظامیان دیگر را نیز که در زیرچتر سپاه پاسداران فعالیت می‌کنند، در بر می‌گیرد. شبه‌نظامیانی که مهر بنیادگرایی بر پیشانی آنها نقش بسته است.

شبه‌نظامیان سپاه پاسداران رژیم ایران بعد از انقلاب ضدسلطنتی در سال 1979 به دستور مستقیم خمینی که تحت‌امر مستقیم او هم بود، تأسیس شد.

هدف آن حفظ رژیم فاشیستی ایران بود. ایجاد نوعی تعادل‌قوا با نیروهای نظامی دیگر.
فرمانده آن سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری است. تعداد نیروهای آن نزدیک به 125هزار نفر.
دارای نیروی زمینی و یکانهای دریایی و هوایی است.
تملک کامل سلاحهای استراتژیک رژیم در اختیار آن است.
کنترل نیروهای بسیج و نیروی قدس زیر چتر آن قرار دارد.
این ارگان بر یک سوم از اقتصاد ایران کنترل دارد.