پس از هشدار آمریکا.. ایران: به تست و توسعه موشک‌های خود ادامه خواهیم داد

ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران یکشنبه 2 دسامبر، با رد سخنان مسئولان آمریکایی درباره این‌که تهران با آزمایش موشک موشک بالستیک میان برد، قطعنامه‌های بین‌المللی را نقض کرده، تاکید کرد که ایران به تست و توسعه موشک‌های خود ادامه خواهد داد.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا، شنبه 1 دسامبر گفته بود که ایران دست به آزمایش یک موشک بالستیک میان برد با توان حمل چند کلاهک زده که این اقدام نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره توافق هسته‌ای سال 2015 می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شکارچی گفت: «تست موشک‌ها و توان دفاعی جمهوری اسلامی برای دفاع و در راستای بازدارندگی کشور ما است. این کار ادامه خواهد پیدا کرد. ما هم تست و هم توسعه موشکی را ادامه خواهیم داد».

وی افزود: «این موضوع خارج از چارچوب مذاکرات است و به امنیت ملی ما مرتبط است. در این رابطه از هیچ کشوری اجازه نخواهیم گرفت».

او البته سخنان مقام‌های آمریکایی درباره آزمایش موشک بالستیک میان برد را تایید یا رد نکرد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا هم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «ایران یک موشک بالستیک میان‌برد را آزمایش کرد که می‌تواند به اسرائیل و اروپا برسد. نمی‌توان در برابر این رفتار تحریک آمیز سکوت کرد».

صبح یکشنبه همچنین بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از اظهارنظر در باره سخنان مقام‌های آمریکایی مبنی بر آزمایش موشکی جدید خودداری کرده ولی گفت: «هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است».

او همچنین افزود: «برنامه موشکی ایران ماهیت دفاعی دارد و هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است».

این مواجهه در حالی است که آمریکا اجرای تحریم‌های سخت اقتصادی علیه ایران آغاز کرده است. این تحریم‌ها بسیاری از بخش‌های مهم اقتصادی در ایران از جمله صنعت نفت، بانک مرکزی، معاملات دلاری و حمل و نقل را هدف قرار می‌دهد.

این تحریم‌ها پس از آن اجرا شد که سال گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا خروج کشورش را از توافق هسته‌ای با ایران خارج اعلام کرد. او این توافق را ناقص داست و خواستار مذاکره با ایران بر سر توافقی شد که شامل فعالیت‌های موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای تهران می‌شود.

توافق هسته‌ای در سال 2015 میان ایران و گروه 5+1 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان می‌شود. برپایه این توافق در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه لغو یا تعلیق شد.

دیگر کشورهای طرف توافق هسته‌ای خواستار ادامه اجرای این توافق هستند