جلیقه زردها: سخنان مکرون قانع کننده نبود.. به تظاهرات ادامه می‌دهیم

جنبش اعتراضی «جلیقه زردها» با طرح‌های اقتصادی که امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه شامگاه دوشنبه 10 دسامبر ارائه داد، مخالفت کرد و سخنرانی او درباره اصلاحات اقتصادی را قانع کننده ندانست.

به گزارش خبرگزاری‌ها، جنبش «جلیقه زردها» اعلام کرد که به اعتراضات خیابانی خود در پاریس پایتخت فرانسه و دیگر شهرهای این کشور تا عملی شدن خواسته‌هایش، ادامه خواهد داد.

پیشتر این جنبش اعتراضی، فهرستی از 40 خواسته را در اختیار رسانه‌ها قرار داده بود. تظاهرات هفته‌های اخیر در فرانسه در اعتراض به تصمیم دولت برای افزایش مالیات بر سوخت و اوضاع معیشتی در کشور آغاز شد. این اعتراض‌ها در بعضی روزها به خشونت کشیده شد و خسارت‌های اقتصادی بزرگی بر جای گذاشت.

مکرون شامگاه دوشنبه، بالا بردن حد اقل حقوق و کاهش مالیات را اعلام کرد. او وضعیت فوق‌العاده اقتصادی، از بسته‌ای از لوایح قانونی خبر داد که قصد دارد به پارلمان ارائه دهد.

مکرون با اشاره به حرکتی که جنبش «جلیقه‌های زرد» نام گرفت، به تظاهرات هفته‌های اخیر پرداخت و گفت که این حرکت متعلق به بخش‌های ضعیف جامعه است. او اذعان کرد که ناخرسندی و خشم مردمی وجود دارد و معترضان، خواسته‌هایی حیاتی دارند.

او اقرار کرد که در برخی از سخنرانی‌ها و اظهار نظرهایش، مرتکب اشتباه شده است. او گفت: «این احساس را در شما به وجود آوردم که به خواسته‌های‌تان اهمیت نمی‌دهم. چه بسا دل برخی از شما را شکستم. بخشی از مسئولیت را می‌پذیرم. در یک سال و نیم گذشته خواسته‌های فرانسوی‌ها را محقق نکردیم».

مکرون ادامه داد: «برای کار در مسیر منافع فرانسوی‌ها نامزد شدم. از این رو وضعیت فوق‌العاده اقتصادی اعلام می‌کنم. می‌خواهیم فرانسه را بسازیم و این امر مگر از راه تلاشی عملی، حرفه‌ای و دانشگاهی، محقق نخواهد شد».

او اعلام کرد که در سال 2020، حد اقل حقوق 100 یورو افزایش می‌یابد و در سال 2019 از حقوق‌ها مشمول مالیات نخواهد شد.

او از سازمان‌ها هم خواست پاداش سالیانه را بدون هیچ کم و کاست و کسر مالیات پرداخت کنند.

او تاکید کرد که در دوره اینده، دولت مالیاتی بر اضافه کاری وضع نخواهد کرد. او افزود: «قوانینی منصفانه‌تر می‌خواهیم».