تولید پفک با خوراک دام در ایران

خبرگزاری تنسیم روز جمعه 14 دسامبر گزارش داد دو کارخانه ایرانی با انگیزه سودجویی ذرت‌های تراریخته‌ای که برای خوراک دام به کشور وارد شده، را بدون توجه به معیارهای بهداشتی، استانداردهای تغذیه‌ای و انجام آزمایش‌های لازم برای تولید پفک استفاده می‌کنند.

این خبرگزاری در گزارش خود در این رابطه ضمن اشاره به مکاتبات رسمی انجام شده در میان سازمان‌ها و اداره‌های دولتی از قبیل اداره بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان آموزش و تحقیقات وزارت کشاورزی ایران درباره این فرآورده‌های تراریخته دامی نوشت: «طبق بررسی‌های به عمل آمده بخشی از محموله‌های وارداتی این فرآورده‌ها که به منظور مصارف خوراک دام وارد کشور شده در برخی از کارخانه‌های مواد غذایی پس از فرآوری مختصری “به عنوان مواد اولیه مصارف انسانی از قبیل پفک و… مورد استفاده قرار می‌گیرد».

این خبرگزاری با استناد به نامه شماره 17210/200 مورخ 1397/4/16 معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و تحقیقات وزارت کشاورزی ایران خطاب به رئیس سازمان دامپزشکی این کشور، نوشت: «درج عبارت “مصرف این محموله تنها برای مصرف دام مجاز است و استفاده از این محموله برای کشت مجاز نیست” در گواهی بهداشتی تمام محموله‌های حاوی ذرت تغییر شکل یافته ژنتیکی تراریخته مشاهده شده که این محموله‌ها در دو شرکت …… و ….. در شهرک‌های صنعتی …….. و …… به عنوان مواد اولیه مصارف انسانی استفاده می‌شود».

تسنیم با بیان این‌که ذرت وارداتی با تعرفه 5 درصد می‌بایست در مصارف دامی مورد استفاده قرار گیرد تا به نوعی مبنای تنظیم بازار در فرآورده‌های دامی قرار گیرد، گفت این دو شرکت با صرف هزینه بسیار پایین ذرت وارداتی تراریخته را به مصرف انسانی رسانده و ارزش افزوده هنگفتی به جیب می‌زنند.

خبرگزاری تنسیم در پایان گزارش خود تاکید کرد، تصویر این نامه و اسامی این دو شرکت حاضر در استان البرز محفوظ است تا در اختیار دستگاه‌های مسئول برای برخورد لازم و ترتیب اثر قرار گیرد.