خانه / اخبار مهم روز / محمدجواد ظریف: ایران هنر گریز از تحریم‌ها را به دیگران نیز آموزش خواهد داد

محمدجواد ظریف: ایران هنر گریز از تحریم‌ها را به دیگران نیز آموزش خواهد داد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که به کشور همسایه، قطر سفر کرده است، با توجه به تحریم‌هایی که از سوی همسایگان این کشور (عربستان، امارات، بحرین و مصر)، علیه دوحه اعمال شده، گفته است: «ایران هنر گریز از تحریم‌ها را به دیگران هم آموزش خواهد داد.»

محمدجواد ظریف در دوحه

ظریف روز ۲۴ آذر/ ۱۵ دسامبر در نشست بین‌المللی-امنیتی دوحه سخنرانی کرده است.

او گفته است: «واضح است که ما به خاطر تحریم‌های آمریکا تحت فشار قرار داریم اما آیا این به تغییر سیاست‌های ‌ما منجر می‌شود؟ من تضمین می‌کنم که چنین چیزی پیش نمی‌آید.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفته است مذاکره با دولت دونالد ترامپ بی‌فایده است: «ایران پیشتر برای گفت‌و‌گوی مستقیم با آمریکا آماده بود و ما این کار را انجام دادیم و من زمان زیادی با جان کری، وزیر پیشین امور خارجه گفت‌و‌گو کردم و نتیجه آن توافق هسته‌ای بود و با این حال دونالد ترامپ از آن خارج شد و این رفتار ترامپ به این معناست که مذاکره با او بی‌فایده است.»

به گفته ظریف این آمریکاست که در منطقه دخالت می‌کند و استقرار نیروهای ایران در برخی کشورهای منطقه به درخواست دولت‌های آنهاست.

جمهوری اسلامی مدت زیادی پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه حضور نیروهایش را در این کشور انکار می‌کرد و آن را محدود به کمک‌های مستشاری می‌خواند. این در حالی بود که در داخل کشور حضور نیروهای مدافع حرم در سوریه به عنوان اقدام عملی جمهوری اسلامی تبلیغ می‌شد.

در حال حاضر نیز مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی، حمایت ایران از شورشیان حوثی را مستشاری می‌خوانند.

وزیر امور خارجه ایران در همین رابطه گفته است: «ایران سلاح در اختیار حوثی‌های یمن قرار نداده است. حوثی‌ها از سلاح‌هایی استفاده می‌کنند که در دوره علی عبدالله صالح از عربستان دریافت کردند.»

او گرچه ابراز امیدواری کرده است توافقنامه سوئد درباره بحران یمن، به رنج مردم این کشور پایان دهد، اما به انتقاد از عربستان و امارات متحده عربی پرداخته و گفته است آنها با تسلیحات وارداتی از آمریکا و انگلیس، یمن را به جهنم تبدیل کرده‌اند: «ده هزار نفر به طور مستقیم در حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن کشته شدند و یک میلیون نفر هم در این کشور به وبا مبتلا شده‌اند.»

ظریف در ادامه گفته است: «تاسف‌آور است که سعودی‌ها تصور می‌کنند منافع آنها در تشدید تنش در روابط با دیگر کشورهاست. سعودیها تصور می‌کنند می‌توانند از مجازات جنایت قتل فرار کنند.»

به گفته وزیر امور خارجه ایران، تا زمانی که منافع ملی ایران تامین شود و اتحادیه اروپا به تعهداتش عمل کند، جمهوری اسلامی به توافقنامه هسته‌ای خود متعهد خواهد ماند.

او همچنین گفته است ایران به فروش نفت و تعامل با جامعه جهانی ادامه خواهد داد و کسانی که تعامل با ایران را رها کردند، بازنده‌اند.