رسیدن تب«جلیقه‌های زرد» به ترکیه… اعتراض به گرانی معیشت

هزاران تن از شهروندان ترکیه‌ یکشنبه 16 دسامبر 2018 در استان دیار بکر در جنوب شرق این کشور با الگوبرداری از جنبش «جلیقه‌های زرد» فرانسه دست به تظاهراتی اعتراض‌آمیز علیه موج گرانی‌های‌ معیشتی ماه‌های اخیر زدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، معترضان که در پاسخ به فراخوان اتحاد سندیکاهای کارگران خدمات عمومی دست به تظاهرات زده‌اند در مرکز شهر دیار بکر ترکیه که اغلب ساکنان آن را کُردها تشکیل می‌دهند، تجمع کردند.

این در حالی است که تظاهر کنندگان با وجود حضور گسترده نیروهای امنیتی با بالابردن پلاکاردهایی که روی آنها نوشته شده «هزینه بحران اقتصادی را نخواهیم پرداخت» از جنبش «جلیقه‌های زرد» فرانسه برای برقراری عدالت اجتماعی تمجید کردند.

این تظاهرات یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه به مخالفان خود درباره برگزاری هر گونه تظاهرات مشابه جنبش جلیقه‌های زرد فرانسه در کشورش هشدار داد و تهدید کرد کسانی که جلیقه‌های زرد به تن کرده و به خیابان‌ها می‌آیند «هزینه‌ سنگینی را پرداخت خواهند کرد».

در ماه‌های اخیر با بالاگرفتن تنش‌های دیپلماتیک میان آنکارا و واشینگتن در تابستان 2018 و در پی آن ناکارآمدی سیاست‌های اقتصادی دولت در تنظیم بازار، اوضاع اقتصادی ترکیه با کاهش ارزش پول ملی این کشور، به شدت نابسامان شده است.