صائب عریقات: کنار گذاشتن راه‌حل دو دولت نتایج فاجعه‌باری برای منطقه دارد

 

صائب عریقاتدبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین تاکید کرد: مقامات فلسطینی کماکان به راه‌حل دو دولت پای‌بند هستند و صلح بدون اجرایی شدن این راه‌حل محقق نخواهد شد.

صائب عریقات روز چهارشنبه در یک نشست خبری در شهر اریحا گفت: اسرائیل تلاش می‌کند، پروژه یک دولت را تحمیل کند و این امری ناممکن است. عریقات تاکید کرد طرف فلسطینی برای کمک به اجرایی شدن راه‌حل دو دولت، امتیازات فراوانی داده است و دست کشیدن از این راه‌حل نتایج فاجعه‌باری برای منطقه خواهد داشت.

به گفته مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی‌ها، در صورت اجرایی نشدن راه‌حل دو دولت، رژیمی نژادپرست فعلی جایگزین آن خواهد شد.

عریقات با اشاره به تماس‌ها و روابط طرف فلسطینی با دولت جدید آمریکا، افزود: همه دولت‌های پیشین آمریکا بر لزوم پذیرفتن راه‌حل دو دولت تاکید کرده بودند. عریقات پیشنهاد اندیشیدن به سیناء به جای اراضی فلسطینی را یک تفکر مسخره دانست.

صائب عریقات همچنین اعلام کرد: سازمان آزادیبخش فلسطین، تصمیم ترزا مای، نخست وزیر بریتانیا برای بزرگداشت صدمین سال بیانیه بالفور را محکوم کرد. این سازمان از بریتانیا خواسته است که بابت بیانیه بالفور عذرخواهی کرده و دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد.

بیانیه بالفور یک تعهدنامه‌ تاریخی است که در تاریخ 2 نوامبر 1917 میلادی توسط آرتور جیمز بالفور، وزیر خارجه وقت بریتانیا، خطاب به والتر روتشیلد، سیاست‌مدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام بریتانیا نوشته شد و در آن از «موضع مثبت» دولت بریتانیا برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داد. بیانیه بالفور سرآغاز تلاش در عرصه بین‌المللی برای تاسیس کشور اسرائیل در سرزمین فلسطین به شمار می‌رود.

دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین همچنین از جامعه جهانی خواست برای توقف شهرک‌سازی به اسرائیل فشار بیاورد.

صائب عریقات درباره اوضاع داخلی فلسطین نیز گفت: ما باید دودستگی‌های داخلی را پایان داده و انتخابات برگزار کنیم.

روز سه‌شنبه گذشته یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد که واشنگتن دیگر به راه‌حل دو دولت به عنوان پایه و اساس توافقات صلح بین اسرائیل و فلسطین پای‌بند نیست. این مقام آمریکایی گفت: راه‌حل دو دولت که منجر به برقراری صلح نشود، خواست هیچ‌کس نیست. صلح هدف اصلی است، و اگر دو طرف بخواهند، چه از طریق راه‌حل دو دولت حاصل شود و چه از طریق راه‌حل دیگری.

حنان عشراوی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین درباره عدم‌ پای‌بندی دولت جدید آمریکا به راه‌حل دو دولت گفت که این نشان از یک سیاست “غیر مسئولانه” دارد.