نیروهای امنیتی سودان مانع رسیدن تظاهرکنندگان به کاخ ریاست جمهوری شدند

در پی گسترش اعتراضات در سودان و درخواست کناره‌گیری عمر حسن البشیر، رییس جمهوری این کشور که معترضان را فتنه‌گر و نفوذی خوانده بود، نیروهای امنیتی سودان سه‌شنبه 25 دسامبر در خارطوم با بستن راه‌های اصلی پایتخت مانع از رسیدن تظاهر کنندگان به کاخ ریاست جمهوری شدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها با گسترش اعتراضات مردمی به گرانی و دشواری‌های معیشتی در سودان روز به روز بر دامنه این اعتراضات افزوده می‌شود و همزمان با آن دولت سودان تدابیر امنیتی گسترده‌ای را برای مقابله با تظاهر کنندگان اتخاذ کرده است.

خارطوم پایتخت سودان روز گذشته شاهد حوادث و تحولات بی سابقه‌ای بود که با حوادث روزهای قبل از آن و یا انتفاضه‌های مردمی سودان در 30 سال گذاشته شباهتی نداشت.

در ساعات اولیه صبح استقرار نیروهای امنیتی و موضع گرفتن آنها در محیط میدان ابوجنزیر و تمامی خیابان‌های منتهی به آن بسیار چشمگیر بود.

تا ظهر دیروز اوضاع در خارطوم پایتخت سودان به شدت متشنج شد به طوری که تظاهرکنندگان گروه گروه به طور مسالمت آمیز از مناطق مختلف پایتخت به سوی کاخ ریاست جمهوری این کشور راهپیمایی کردند.

معترضان از همه جای پایتخت به سوی محل هماهنگی شده از سوی اتحادیه حرفه‌داران به حرکت در آمدند تا از این طریق ضمن راهپیمایی مسالمت آمیز خود بتوانند با تقدیم یاداشتی از رییس جمهوری بخواهند تا از قدرت کناره‌گیری کند.

علی‌رغم حرکت‌های نمادین و اعتراضی تظاهرکنندگان از سوی نیروهای امنیتی اما با استفاده از گاز اشک آور و باتوم‌ها با آنها مقابله شد و در این راستا بعضی از فعالان از شلیک تیر نیروهای امنیتی به سوی تظاهر کنندگان خبر دادند که چندین کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

بعضی از مخالفان نیز دولت را به ترجیح دادن گزینه‌ امنیتی برای مقابله با معترضان متهم ساختند، از سوی دیگر دولت اما از قول عمر البشیر سخن از توطئه‌ای خارجی به میان آورده که «افراد نفوذی و شایعه ساز» را مورد بهره برداری قرار داده‌اند.

مقامات دولتی سودان به این مقدار از ترویج اتهام‌ها علیه تظاهرکنندگان این کشور اکتفا نکرده بلکه ادعاهای خود در این رابطه را به همراه آنچه که گفته «اعترافات شورشیان» است مطرح ساخته‌اند.

اما علی‌رغم این اتهامها هنوز هستند کسانی که به غلبه دادن خرد ایمان داشته و دولت کشورشان را به پاسخ‌گویی به قضایای ضروری کشور جهت تلاش برای پایان دادن به علل تظاهرات دعوت کرده‌اند.

درگیری‌های میان پلیس و مردم معترض در خیابان‌های خارطوم پایتخت تنها در چند متری از کاخ ریاست جمهوری سودان ادامه یافت به طوری که چشم‌انداز پر تشنج کنونی در این کشور از طرفی بیش از پیش درهای خود را به روی اصرار و عزم معترضان برای ادامه جنبش اعتراضی خود و از طرف دیگر اراده دولت برای رویارویی با تظاهر کنندگانی که آنها را به تلاش برای تخریب و ایجاد هرج و مرج متهم ساخته است، گشوده است.