کشته شدن دو عضو نیروی قدس سپاه درافغانستان

مقام‌های امنیتی در ولایت فاریاب افغانستان شامگاه روز چهارشنبه ۱۲ دی ماه  اعلام کردند که ۲ نیروی مسلح ایرانی عضو گروه طالبان و ۲۷ عضو دیگر این گروه در این ولایت کشته شدند، این مقامات اعلام کردند شواهد مستندی در دست دارند که ۲ کشته شده ایرانی از فرماندهان طالبان و از اعضای شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ؛ نیروی قدس بوده اند .

خبرگزاری افق افغانستان نیز در همین رابطه گزارش داد، حنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین گفته است که این ۲ تن «ملا احمد و ملا جند الله» نام داشتند و از افراد کلیدی گروه طالبان در فاریاب بودند که در نتیجه یک حمله هوایی در ولسوالی «خواجه سبز پوش» این ولایت کشته شدند.

رضایی افزود: «ایرانی‌ها در چالش‌های امنیتی افغانستان همچون تجهیز و مسلح کردن گروههای تروریستی در افغانستان و همچنین پشتیبانی ترورهای سازمان یافته تا کنون دست داشتند ولی این نخستین مورد است که دیده شده جنگجویان ایرانی  عضو سپاه ایران در قالب گروه‌های تروریستی در افغانستان می‌جنگند.»

رضایی دلیل راه‌اندازی این عملیات را مسدود شدن شاهراه فاریاب جوزجان گفته است که مانع گذر کاروان پشتیبانی ارتش این کشور شده بود.

وزارت دفاع امریکا نیز به تازگی اعلام کرده است  که دولت ایران از گروه‌های داعش و طالبان در خاک افغانستان حمایت مالی و نظامی می‌کند.

در همین حال، شماری از فعالان سیاسی افغانستان می‌گویند، دولت ایران تلاش دارد با مداخله‌اش مسیر پیشرفت این کشور را صدمه بزند.

عبدالرحیم زهین، فعال سیاسی و عضو پارلمان افغانستان گفت، دولت ایران تلاش دارد با مداخله‌اش مسیر پیشرفت‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی این کشور را آسیب بزند.

علی شمخانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، ۵ دی، در صدر هیئتی سیاسی، نظامی و امنیتی در دیدار با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، ارتباط جمهوری اسلامی با طالبان را تائید کرد .

حکومت ایران زمانی گروه طالبان را یکی از بزرگ‌ترین خطرهای امنیتی برای خود تلقی می‌کرد، اما رابطه جمهوری اسلامی ایران با این گروه چند سالی است که ابعاد دیگری به خود گرفته‌ است، این در حالی است که ایالات متحده  ارتباط ایران و طالبان را فراتر از اینها می داند.

۲ روز پیش نیز «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان طی پیامی گفت که روز گذشته هیئتی از طالبان در راستای تماس با کشورهای منطقه وارد تهران شد.

در ادامه این پیام آمده است: این هیئت به تهران فرستاده شد تا در ارتباط با وضعیت افغانستان بعد از اشغال و تامین صلح و امنیت این کشور و همچنین منطقه با کشور همسایه ایران، رایزنی کند.

به نوشته سخنگوی طالبان، نمایندگان طالبان دائما به کشورهای همسایه و منطقه سفرهایی دارند، تا حمایت سیاسی و اخلاقی این کشورها و نیز همکاری آنها را به منظور پایان اشغال افغانستان و تامین صلح در این کشور جلب کنند.

#نیروی_قدس سپاه پاسداران در ماههای گذشته ارتباطات گسترده ای با مقامات طالبان برقرار کرده و همزمان فرماندهان ارشد سپاه پاسداران از نا امن بودن افغانستان برای نظامیان آمریکا سخن گفته اند.

شماری از آگاهان سیاسی در افغانستان در واکنش به این دیدارها می‌گویند، نشست نمایندگان طالبان و کشورهای همسایه در غیاب نماینده حکومت کابل، مشروعیت دادن به این گروه «تروریستی» است.

جاوید کوهستانی، آگاه مسائل سیاسی در افغانستان گفت، دیدار نمایندگان طالبان با مقام‌های کشورهای همسایه آنهم در غیاب نمایندگان حکومت می‌تواند با مشکلات و اختلاف نظرهای داخلی روبرو شود.

وی تصریح کرد، کشورهای که با طالبان رابطه دارند تلاش می‌کنند، این گروه را از وضعیت جنگی بیرون و به وضعیت سیاسی تشویق کنند، این یک تلاش مثبت است اما می‌تواند با مشکلات داخلی روبرو شود.