هلند ایران را به دست داشتن در دو عملیات ترور در خاک خود متهم کرد

استیو بلاک وزیر امور خارجه هلند سه‌شنبه 8 ژانویه ایران را به دست داشتن در دو عملیات ترور در کشورش در سال‌های 2015 و 2017 متهم کرد؛ مساله‌ای که اتحادیه اروپا را بر آن داشت تا تحریم‌هایی جدید علیه ایران وضع کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلاک در نامه‌ای به پارلمان هلند نوشت که دستگاه اطلاعات این کشور «اسنادی قوی از دست داشتن ایران در ترور شهروندان هلندی ایرانی الاصل سال 2015 در المیرا و سال 2017 در لاهه در دست دارد».

اتحادیه اروپا سه‌شنبه تحریم‌هایی علیه وزارت اطلاعات ایران به اتهام به دلیل برنامه‌ریزی برای ترور نیروهای اپوزیسیون در اروپا وضع کرد.

آندرس ساموئلسن وزیر امور خارجه دانمارک در این باره توئیتی منتشر کرد و در آن نوشت: «اتحادیه اروپا با تحریم وزارت اطلاعات به دلیل برنامه‌ریزی برای عملیات ترور در خاک اروپا، موافقت کرد».

او ادامه داد: «این تصمیم نشانه‌ای قوی از سوی اتحادیه اروپا مبنی بر آن است که ما چنین رفتاری را در اروپا نمی‌پذیریم».

ساموئلسن توضیح داد که اتحادیه اروپا باقرار دادن یک سازمان اطلاعاتی ایرانی و دو تن از کارمندانش در فهرست تروریستی موافقت کرد.

او تاکید کرد که این اقدام پس از تاکید دانمارک و فرانسه بر اقدام وزارت اطلاعات ایران در برنامه‌ریزی برای ترور فعالان اپوزیسیون ایرانی در خاج اروپا صورت گرفت.

این تصمیم شامل بلوکه کردن اموال دستگاه اطلاعاتی ایرانی و دو کارمندش در کشورهای اتحادیه اروپا می‌شود.