پومپئو: آمریکا از تحریم‌های تازه اروپا علیه ایران قویا حمایت می‌کند

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه ۱۸ دی با اشاره به تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران به دلیل «طرح‌ریزی ترور در خاک اروپا»، گفته است، واشینگتن از اقدامات تازه اروپا علیه ایران «قویا حمایت» می‌کند.

وزیر امور خارجه دانمارک پیشتر در همین روز گفت، اتحادیه اروپا به دلیل «طرح‌ریزی ترور در خاک اروپا» با وضع تحریم‌هایی علیه یک نهاد اطلاعاتی ایران موافقت کرده است.

به گزارش رویترز، در چارچوب این تحریم‌های جدید، دارایی‌های یکی از واحدهای وزارت اطلاعات ایران و دو نفر از کارکنان این وزارتخانه از سوی اتحادیه اروپا مسدود می‌شود.

مایک پومپئو در واکنش به این اقدام روز سه شنبه اتحادیه اروپا در توییتر خود نوشته است: «امروز اتحادیه اروپا اولین تحریم‌های خود را از زمان توافق ایران(برجام) علیه رژیم ایران صادر کرد، و هلند افشا کرد که ایران ترورهای دو تبعه هلندی را در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ هدایت کرد. این درپی خنثی کردن دو حمله تروریستی ایرانی توسط دانمارک و فرانسه در سال ۲۰۱۸ است.»

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است:«ایران و حزب الله از سال ۱۹۷۹ اروپا را ترور کرده اند. کشورهای اروپایی امروز با این اقدام پیامی روشن به ایران فرستادند، که تروریسم تحمل نخواهد شد. ایالات متحده قویا از تحریم‌های جدید حمایت می‌کند و در کنار همپیمانان اروپایی، در حالی که با این تهدید مشترک مقابله می‌کنیم، می ایستد.»

ین در حالی است که وزیر امور خارجه ایران به اقدام تازه اتحادیه اروپا واکنش نشان داده و این اتحادیه را به پناه دادن به تروریست‌ها متهم کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتر خود در واکنش به تحریمهای اتحادیه اروپانوشته است:اروپایی ها از جمله دانمارک، هلند و فرانسه پناه داده اند که ۱۲ هزار ایرانی را کشته و در جنایت صدام علیه کردها مشارکت داشتند؛ همین‌طور دیگر تروریست‌هایی که از اروپا هم اکنون مشغول طراحی کشتار ایرانیان بی‌گناه هستند. اروپا نمی‌تواند با محکوم کردن ایران، از بار مسئولیت پناه دادن به تروریست‌ها شانه خالی کند.

دانمارک روز هشتم آبان وزارت اطلاعات ایران را متهم کرد که در صدد ترور یک فعال مخالف جمهوری اسلامی بوده است.

همزمان گزارش‌هایی منتشر شد که دولت هلند، حکومت جمهوری اسلامی را به ترور دو تن از مخالفان جمهوری اسلامی در خاک خود متهم کرده است.

این در حالی بود که فرانسه نیز روز دهم مهرماه اعلام کردکه دارایی‌های متعلق به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و همچنین دو شهروند ایرانی را به دلیل ارتباط با حمله نافرجام به همایش مخالفان حکومت جمهوری اسلامی در پاریس توقیف کرده است. فرانسه همچنین اعلام کرد که یک دیپلمات ایرانی از خاک فرانسه اخراج شده است.

همایش مجاهدین خلق نهم تیرماه در حومه پاریس برگزار شد و به دنبال آن مقامات فرانسه از خنثی‌سازی یک طرح حمله به این همایش خبر دادند.

به دنبال خبر تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه بخشی وزارت اطلاعات ایران، منابع مطلع در اتحادیه اروپا سه شنبه به رادیو فردا گفتند که نهاد تحریم‌شده دفتر امنیت داخلی وزارت اطلاعات و دو فرد تحریم شده «سعید هاشمی مقدم و اسدالله اسدی» هستند.

اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی است که در تیر ماه در ارتباط با اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در نشست مجاهدین خلق در پاریس در آلمان بازداشت شد. سعید هاشمی مقدم نیز معاون وزیر اطلاعات ایران است که متهم است دستور بمب‌گذاری در تجمع مخالفان ایران در حومه پاریس را صادر کرده بود.

این منبع مطلع به رادیو فردا گفت که در جلسه روز سه‌شنبه شورای امور عمومی اتحادیه اروپا که معمولاً وزیران اتحادیه اروپا و برخی اوقات وزیران خارجه کشورهای عضو در آن شرکت می‌کنند، فهرست افراد و گروه‌های تروریستی که با شماره ۹۳۱ هم شناخته می‌شود، مورد بررسی قرار گرفت.