فلاحت پیشه: اس 300های روسیه در زمان حمله اسرائیل به سوریه غیر فعال می‌شوند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز پنجشنبه 24 ژانویه گفت، به نظر می رسد نوعی هماهنگی بین حملات اسرائیل رژیم صهیونیستی و پدافند هوایی روسیه که در سوریه مستقر است، وجود داشته باشد.

حملات اسرائیل طی روزهای گذشته به پایگاه‌های سپاه پاسداران در سوریه با واکنش های متعددی از سوی مقامات ایران روبرو شد.

در حالی که نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مدعی شد که ضربات سنگینی به پایگاههای نظامی ایران و حزب الله لبنان در سوریه وارد کرده است حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفته است که حمله اسرائیل به زیر ساخت‌های کشور سوریه بود و آنچه اسرائیلی‌ها در باره حمله به پایگاههای ایران گفته‌اند صحت ندارد، و به تعبیر او «بلف» است.

به گزارش ایرنا، فلاحت پیشه، عصر پنجشنبه پس از بازگشت از آنکارا در گفت وگوی اختصاصی اظهار داشت: «در این بین نقدی جدی به روسیه وجود دارد، که در زمان حملات «رژیم صهیونیستی» سامانه پدافند هوایی اس 300 خود را غیر فعال می کند».

وی ادامه داد: «اگر سامانه اس 300 روس ها به درستی عمل کند «رژیم صهیونیستی» نمی تواند به راحتی حملاتی را در خاک سوریه انجام دهد».

فلاحت پیشه در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد:« من به فاصله چند ساعت پس از یکی از حملات رژیم صهیونیستی در محل حاضر شدم؛ آمارهایی که صهیونیست ها اعلام می کنند صحت ندارد و این صحبت ها بلف هستند».

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس ایران، گفت: «آنها (اسرائیل) می خواهند ایران را وادار به یکسری واکنش ها کنند تا چالشی جدید در سوریه شکل بگیرد».

فلاحت پیشه گفته است که حملات اسرائیل بیشتر علیه سوریه و تاسیسات دفاعی، زیرساختی و امنیتی این کشور بود.

اسرائیل روز دوشنبه 21 ژانویه از سلسله حملات هوایی در سوریه علیه انبارها و مراکز اطلاعاتی و آموزشی خبر داده بود که وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران هستند. بنا بر این اعلام، انبارهای مهمات و یک موضع در فرودگاه بین‌المللی دمشق هم بمباران شد.

دیدبان حقوق بشر سوریه در آماری جدید، شمار کشته شدگان در حملات بامداد دوشنبه 21 ژانویه اسرائیل به سوریه را دستکم 21 تن اعلام کرد که 12 تن از آن‌ها از نیروهای سپاه پاسداران ایران هستند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشت، حملات هوایی اسرائیل، انبارهای موشک و مهمات وابسته به نیروهای ایرانی و متحدانشان در نزدیکی دمشق و همچنین «مراکز پدافند هوایی سوریه» وابسه به نظام این کشور در مناطق مشرف بر پایتخت و جنوب آن را هدف قرار داد.

رامی عبدالرحمن مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه گفت: «21 تن از کشته شدگان حملات سرائیل به سوریه ایرانی‌اند».

او هویت سه قربانی خارجی دیگر را مشخص نکرد اما گفت 6 تن از نیروهای دولتی سوریه، در میان کشته شدگان هستند.

جاناتان کونریکوس سخنگوی نظامی اسرائیلی به خبرنگاران گفت که اسرائیل، آتش‌بارهای پدافند هوایی نیروهای نظام سوریه را که ده‌ها موشک را به سمت اهداف اسرائیلی پرتاب کردند نیز هدف قرار داد.