برایان هوک: دولت ترامپ معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را تمدید نمی‌کند

برایان هوک، رئیس گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، گفته است، کشورش برنامه‌ای برای تمدید معافیت از تحریم‌های نفتی ایران ندارد.
برایان هوک در مصاحبه با شبکه «ان. اچ. کی» ژاپن که روز سه شنبه ۱۶ بهمن منتشر شد، از کشورهای مشتری نفت ایران خواسته است که دیگر از ایران نفت نخرند.
رئیس گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته است: آنچه که ما اعلام کردیم، راهبردی برای به صفر رساندن واردات نفت از ایران در سریعترین زمان ممکن است. ما به دنبال اعطای معافیت یا استثنا قائل شدن درباره نظام تحریم‌ها در آینده در قبال هیچ کشوری نیستیم حالا چه این تحریم ها درباره نفت باشد یا مساله دیگری.
برایان هوک تاکید کرده است، معافیت‌های اعطا شده توسط آمریکا برای این بود که مانع افزایش ناگهانی بهای نفت بازار جهانی شود و اکنون به نظر می رسد در سال جاری عرضه نفت خام در بازار به اندازه کافی است.
به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، مقام های آمریکایی گفته بودند، هدف تحریم‌های نفتی، به صفر رساندن صادرات نفت ایران در اواسط آبان ماه بود، اما ملاحظاتی در مورد امکان افزایش بهای نفت و برخی ملاحظات منطقه‌ای، دولت آمریکا را به وضع معافیت‌های نفتی متقاعد کرد.
دولت آمریکا به هفت کشور مشتری نفت ایران تا اردیبهشت سال ۱۳۹۸، یعنی ۱۸۰ روز معافیت داده است.
در همین زمینه، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران روز گذشته گفت، ایتالیا و یونان که از تحریم‌های آمریکا معاف شده‌اند، هیچ نفتی از ایران نمی خرند و از توضیح علت آن نیز سر باز می‌زنند.
وی همچنین گفت، روسیه سهام یک پالایشگاه هندی را اخیرا خریده است، اما هند که تنها معافیت خرید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت ایران را دارد، به روسیه هم اجازه نمی دهد نفت این پالایشگاه را از ایران بخرد.
هم اکنون ایران غیر از ترکیه تنها به چین، هند، ژاپن و کره جنوبی نفت صادر می کند. تایوان نیز که از آمریکا معافیت گرفته بود، فعلا خرید نفت ایران را متوقف کرده است.
در گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در ۲۷ دی آمده بود، تولید نفت ایران در ماه دسامبر نسبت به ماه قبل از آن ۱۵۹ هزار بشکه و نسبت به متوسط تولید سال ۲۰۱۷ حدود یک میلیون و ۵۰ هزار بشکه کاهش داشته است.
این گزارش تولید ایران در ماه دسامبر را دو میلیون و ۷۶۹ هزار بشکه ارزیابی کرده که این رقم حتی از میزان تولید نفت ایران در دسامبر ۲۰۱۵، قبل از برچیده شدن تحریم‌های غرب نیز کمتر است.
در همین باره محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجهماه گذشته گفته بود، «در حوزه صادرات نفتی به شدت دچار مشکل هستیم» و افزوده است که ایران با کاهش میزان صادرات، از درآمد نفتی «۴۷ میلیارد دلاری در بودجه ۱۳۹۷» به شدت فاصله گرفته است.