تاکید روحانی بر ادامه برنامه تسلیحاتی و موشکی ایران

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران دوشنبه 11 فوریه مصادف با 22 بهمن، سالروز پیروزی انقلاب ایران، بر ادامه برنامه تسلیحاتی و موشکی این کشور تاکید کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران، روحانی که در پایان مراسم راهپیمایی 22 بهمن در تهران سخن می‌گفت، با اشاره به برنامه تسلیحاتی ایران اظهار داشت: « در رژیم گذشته پنج درصد سلاح و مهمات نیروهای مسلح ایرانی و 95 درصد مابقی آن خارجی بود، امروز 85 درصد تجهیزات، مهمات و نیازهای نظامی به دست دلاوران خودمان ساخته می‌شود. ما برای ساختن انواع موشک‌های ضد زره، انواع موشک‌های پدافند هوایی، زمین به هوا، دریا به هوا، دریا به دریا و زمین به زمین از هیچ کس اجازه نگرفته‌ایم و نخواهیم گرفت و با قدرت راهمان را ادامه می‌دهیم».

این در حالی است که برنامه موشکی ایران نگرانی‌هایی در عرصه بین‌المللی به وجود آورده و باعث تحمیل تحریم‌هایی علیه تهران به ویژه از سوی آمریکا شده است. اروپا هم بارها بر ضرورت محدود سازی برنامه موشکی‌های بالستیک ایران تاکید کرده است.

روحانی در ادامه سخنان خود، به اقدام‌های ایران در سوریه، عراق، لبنان، فلسطین و یمن اشاره کرد و گفت: «ما کمک کردیم تا مردم این کشورها به سمت آزادی و تصمیم گیری برای سرنوشت خود حرکت کنند».

به نظر می‌رسد این سخنان روحانی اذعان به دخالت‌های ایران در این کشورها باشد.

ایران در سوریه از نظام حاکم به ریاست بشار اسد در برابر مخالفان حمایت سیاسی، مالی و نظامی کرد. در عراق هم ایران از شماری از گروه‌های شبه‌نظامی پشتیبانی می‌کند.

در لبنان هم حزب‌الله از سوی ایران تاسیس شده و توسط این کشور مسلح می‌شود. در فلسطین تهران از برخی از گروه‌های فلسطینی در غزه حمایت می‌کند و در یمن، حمایت ایران از گروه حوثی‌ها و مسلح کردن‌شان به جنگی داخلی چند ساله در این کشور انجامیده است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به تحریم‌های آمریکا، گفت که ایران از این تحریم‌ها عبور خواهد کرد.