ضربه حماس به سازمان وابسته به رژیم ایران

بازداشت بنیانگذار جنبش صابرین و ۴ تن از معاونانش

دستگاه امنیتی جنبش حماس در نوار غزه هشام سالم بنیانگذار جنبش صابرین را دستگیر کرد. صابرین یک سازمان شیعی بوده که توسط رژیم ایران ساپورت مالی می شود.

افراد مسلح به خانه ای که سالم در آن بوده یورش برده و او را به همراه چهار تن از معاونانش بازداشت و همه اسناد و مدارک و دستگاه های موبایل و کامپیوتر را مصادره کردند.

بازداشت سالم که به عنوان «مرد شماره یک» رژیم ایران در غزه شناخته می شود ضربه ای به این جنبش صابرین به شمار می رود. روابط بین صابرین و حماس همواره دستخوش فراز و فرودهای فراوان بوده است.

برخی منابع به «الشرق الاوسط» گفتند «بازداشت سالم در قالب تلاش حماس برای تعطیلی فعالیت صابرین در غزه قابل ارزیابی بوده؛ هر چند جنبش حماس تصمیم علنی در این مورد اتخاذ نکرده است. حماس به دنبال رویارویی مستقیم یا افزایش تنش با رژیم ایران نیست و به همین دلیل، یک برنامه دراز مدت برای پایان دادن به فعالیت صابرین در نظر گرفته است. این رویکرد با ایجاد محدودیت برای اعضای صابرین آغاز شد و تا بستن (انجمن الباقیات الصالحات وابسته به صابرین)‌ و محدود کردن منابع مالی و تسلیحاتی صابرین ادامه پیدا کرد. و حالا هم اعضای بارز و بنیانگذاران صابرین از جمله سالم بازداشت شدند. هشام سالم یکی از شیعه شدگان شاخص در غزه است».

این منابع افزودند «سالم و معاونانش مورد بازجویی قرار دارند. جلسات بازجویی شامل پرونده های گوناگون از جمله تماس های تلفنی و روابط و تسلیحات و شیوه های تامین مالی این سازمان است. چندین طرف خارجی دو سال پیش برای خودداری از پیگرد هشام سالم توسط حماس میانجی گری کردند اما با این وجود حالا هشام سالم بازداشت شد».

جنبش حماس چندین بار برای بازداشت هشام سالم برنامه ریزی کرده بود. حماس سه سال پیش هم کمپینی در مخالفت با وجود صابرین راه اندازی کرده بود. این کمپین با استقبال گسترده مردم غزه روبرو شد که دل خوشی از جنبش صابرین ندارند. تنش بین دو گروه در غزه تا تلاش برای ترور سالم هم پیش رفت. هشام سالم متهم به گسترش تشیع شده بود.

سالم در اکتبر ۲۰۱۵ هم چندین بار توسط افراد ناشناس با چاقو مورد حمله قرار گرفت. هشام سالم در آن زمان با یکی از شبکه های رژیم ایران روبروی پایگاه نظامی ناحال عوز در شرق غزه گفتگو کرده بود. یکبار هم خانه سالم مورد حمله بمبگذاری قرار گرفت. خود سالم هم چندین بار گفته بود که توسط دستگاه امنیتی حماس در غزه مورد پیگرد است.

منابع به «الشرق الاوسط» گفتند که هشام سالم چندین بار قصد ترک نوار غزه را داشته است. خانواده او یعنی همسر و ۷ فرزندش راهی تهران شدند و در آنجا زندگی می کنند. البته برخی از اعضای خانواده سالم تهران را ترک کردند. هرچند سالم و حماس در مورد بازگشت خانواده اش به توافق رسیدند اما خانواده او به غزه بازنگشتند.

هر چند حماس قصد تعطیلی فعالیت صابرین را دارد اما این سازمان در غزه همچنان فعالیت می کند. فعالیت صابرین در کرانه باختری توسط حکومت خودگردان فلسطین ممنوع اعلام شده است. حکومت خودگردان چند سال پیش تلاش های صابرین برای ایجاد زیرساخت های این سازمان در کرانه باختری را ناکام کردند و برخی اعضای آن بازداشت شدند.