خامنه‌ای: ذات حکومت‌های اروپایی خبیث است

موگرینی

علی خامنه‌ای رهبر ایران در سخنانی پیشین که جزئیات بیشتری از آن را پایگاه اطلاع رسانی دفترش دوشنبه 4 مارس منتشر کرد، «ذات حکومت‌های اروپایی» را «خبیث» توصیف کرده است.

صحبت‌های علی خامنه‌ای حدود 7 ماه پیش در دیدار با اعضای هیئت دولت مطرح شد که در آن هنگام، بخش‌هایی از آن در رسانه‌ها مطرح شد.
اکنون سایت علی خامنه‌ای نماهنگی منتشر کرده که در ان بخش‌های بیشتری از آن سخنرانی منعکس شده است.

خامنه‌ای گفته بود: «ما یک روز مشکل اقتصادی کشور را موکول کردیم به برجام، برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور ما را برطرف کند و به ما کمک قابل توجهی بکند و نتیجه این شد که مردم نسبت به برجام شرطی شدند که وقتی آن بابا (رییس جمهور آمریکا) می‌خواهد از برجام خارج بشود، تا مدتی که او می‌گوید خارج می‌شوم، ما همین‌طور دچار تلاطم در بازار خواهیم بود؛ ما شرطی شده‌ایم دیگر، مردم را ما شرطی کرده‌ایم».

اشاره خامنه‌ای به توافقی است که در سال 2015 میان ایران و گروه 1+5 متشکیل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد.

برپایه این توافق که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‎‌شود، در برابر محدود شدن برنامه اتمی ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این این کشور لغو شد.

اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، از این توافق که در دوره ریاست‌جمهور یاراک اوباما منعقد شده بود، خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت.

خامنه‌ای با اشاره به مذاکرات ایران و اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای هم گفت: « حالا هم «بسته‌ی اروپایی»؛ مردم را درباره‌ بسته اروپایی شرطی نکنید. البته اروپایی‌ها مجبورند، ناچارند، چشمشان چهارتا! بایستی بگویند چگونه خواهند توانست از منافع ما دفاع کنند -که اسمش همان بسته است- اما این را جزو موضوعات اصلی کشور قرار ندهید؛ بسته‌ اروپایی بیاید، نیاید».

خامنه‌ای با اشاره به برخی سیاست‌های اروپاه گفته است: « آن‌ها هم البته در همین زمینه دارند بدجنسی می‌کنند».

او ادامه داده است: «این‌ها را بایستی این جوری و با این چشم نگاه کرد؛ اینها بدند، ای‌نها خیلی بدند. بنده یک سینه حرف دارم در زمینه‌ اروپایی‌ها، نه به خاطر سیاست‌های امروزشان‌، به خاطر ذات خبیثی که حکومت‌های اروپایی در طول این چند قرن از خودشان نشان داده‌اند؛ خیلی حرف گفتنی اینجا زیاد است».

خامنه‌ای در سخنان خود تاکید کرده بود: «بیاییم کارهایی ما داریم در داخل کشور، این‌ها را باید انجام بدهیم. آنها هم البته بایستی حتما آن کار [خودشان] را بکنند منتها ما مشکلاتمان را به آن [بسته] موکول نکنیم».