«کمیته چهارجانبه عربی» تداوم دخالت‌های ایران را محکوم کرد


قاهره: سوسن ابوحسین
نشست شورای وزرای خارجه عرب در نشست روز گذشته خود در قاهره بر وحدت ملی سوریه تأکید کرد، در عین حال اعضا به پرونده بازگشت دمشق به اتحادیه عرب پیش از نشست تونس را بررسی نکرد.

به گزارش الشرق الاوسط، در حاشیه این نشست، «کمیته چهارجانبه وزرای خارجه عرب» مسئول رسیدگی به بررسی بحران با ایران نیز تداوم دخالت‌های ایران در امور کشورهای منطقه را محکوم کرد.

صد و پنجاه و یکمین نشست وزرای خارجه کشورهای عربی روز چهارشنبه به‌ریاست سومالی جانشین کشور سودان و با حضور احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب برگزار شد.

کمیته چهارجانبه که متشکل از وزاری خارجه سعودی، امارات، بحرین و مصر است نیز درحاشیه این نشست اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه، نشستی در رابطه با راه‌های مقابله با نفوذ ایران برگزار کرد.

کمیته وزیران اتحادیه عرب در بیانیه خود ادامه دخالت‌های ایران و ترکیه در بحران سوریه را محکوم کرد و گفت این دخالت‌ها بازتاب‌های خطرناکی در آینده سوریه و حاکمیت و امنیت و ثبات و وحدت آن خواهد گذاشت و مانع آن خواهد شد که تلاش برای حل بحران سوریه با روش‌های مسالمت‌آمیز به نتیجه برسد.

کمیته وزیران اتحادیه عرب نسبت به فرقه‌گرایی مذهبی ایران در کشورهای منطقه نگرانی شدید خود را ابراز کرد.

در بیانیه آنها آمده‌است این رژیم از شبه‌نظامیان تروریست در بعضی کشورهای منطقه حمایت می‌کند که در نتیجه باعث بی‌ثباتی و آشوب و تهدید امنیت ملی مردم می‌شود و حمایت ایران از تروریست‌ها تلاش‌های منطقه‌ای و جهانی را برای حل بحران‌های منطقه با روش‌های مسالمت‌آمیز مختل می‌سازد.

این کمیته تداوم حمایت‌های ایران از فعالیت‌های تروریستی و تخریبی در کشورهای عربی را محکوم کرد و گفت: ایران از خاک یمن به سوی سعودی موشک بالستیک شلیک می‌کند.

این کمیته تهدید دریانوردی بین‌المللی در آبهای خلیج، تنگه هرمز و دریای سرخ توسط عوامل ایران در منطقه را محکوم کرد. آخرین مورد این تهدیدها تهاجم تروریستی شبه‌نظامیان حوثی به یک نفتکش سعودی در تنگه باب‌المندب بوده‌است.

کمیته وزیران اتحادیه عرب همبستگی خود را با قطع رابطه سیاسی مراکش با ایران اعلام کرد.

مشعل السلمی رئیس پارلمان عربی در صدو پنجاه و یکمین نشست اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه گفت که پارلمان عربی به دنبال ایجاد یک استراتژی یکپارچه عربی برای تعامل با ایران است.

وی همچنین به دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی و اشغال جزایر سه‌گانه (تنب بزرگ، تنب کوچک، ابوموسی) از سوی ایران اشاره کرد.

السلمی در ادامه با اشاره به حمایت ایران از گروهک‌های مسلح و شبه نظامیان در برخی کشورهای عربی گفت که ما این حمایت‌های ایران را محکوم می‌کنیم.

وزرای خارجهٔ کشورهای عربی در این نشست مسائلی همچون: جدول برنامه‌های اجلاس سران کشورهای عربی که قرار است در پایان ماه کنونی در تونس برگزار شود، عملکرد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی مشترک عربی، قضیهٔ فلسطین، و درگیری‌های جهان عرب با اسرائیل، همبستگی با لبنان، آخرین تحولات سوریه، لیبی و یمن، دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی، حمایت از صلح و توسعه در سودان، پشتیبانی از سومالی و مجمع الجزایر کومور را مورد بررسی قرار دادند.