کشف شبکه پولشویی و قاچاق مواد مخدر حزب الله لبنان در کانادا و آمریکا

یک مقام ارشد سابق آمریکایی در اداره مبارزه با مواد مخدر گفت، این اداره به شماری از تماس‌‌های و مکالمات «کثیف» برخی از قاچاقچیان که می‌توان آنها را به عنوان شواهد قانونی برای حمل و نقل کوکائین و پولشویی و انتقال اموال به صورت نقد در کانادا دسترسی پیدا کرده است.

به گفته این مقام آمریکایی:«این اموال از فروش مواد مخدر و داروهای ممنوعه در کلمبیا به شبکه‎ای از مشتریان در هالیفاکس، ونکوور، کالگری، لندن و انتاریو به دست می‌آید».

این شواهد صوتی شامل یک سری صداهای ضبط شده توسط واحد پولیس کلمبیا و اداره مبارزه با مواد مخدر این کشور برای نظارت بر تماس‎های تلفنی مشکوک شده است.

مقام آمریکایی گفت:«ما اطلاعات پرونده‌های مکالمات «کثیف» را به پلیس پادشاهی کانادا تحویل داده‌ایم این مکالمات و تماس‌های «کثیف» شامل قراردادهای مربوط به معاملات قاچاق بین قاچاقچیان با شماره تلفن و اهداف تعیین شده در کانادا است ما فکر می کردیم این ادله برای متوقف کردن شبکه‌های قاچقاچیان کانادا کافی بود».

مقام آمریکایی گفته است شبکه‌های پولشویی حرفه‌ای در کانادا به طور فزاینده‌ای رشد می‎کنند این شبکه‌ها مقدار زیادی کوکائین و فنتانیل را می‌فروشند و پول‌های کلانی را به دست می‌آورند به همین دلیل است که قیمت‌های املاک در «ونکوور» و «تورنتو» بی‌نهایت افزایش یافته است.
همکاری مافیاها قاچاقیان مواد مخدر با حزب الله لبنان

پلیس کانادا با همکاری اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا در راستای تلاس برای کشف شبکه‌ها مواد مخدر یک شاخه جدید مواد مخدر و پولشویی موسوم به « La Oficina»، که یکی از حلقه‌های قاچاق مواد مخدر مربوط به منطقه بدنام میدیلین، وابسته به «پابلو اسکوبار» قاچاقچی مشهور جهان که در حمل و نقل و فروش مواد مخدر و پولشویی با سازمان‌های تروریستی همکاری می‌کند را کشف کرده است.
طبق دلایل پلیس کانادا و اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا، «لااویچینا» یکی از بزرگترین مافیای مواد مخدر با جناح تجاری نخبگان سازمان حزب الله لبنان،همکاری نزدیک داشته و این حزب تمام خدمات را برای این شبکه خطرناک مواد مخدر ارائه داده است.
میلیاردها دلار برای حزب الله لبنان

به گفته اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا و دفتر دادستانی کلمبیا، سازمانی جعلی به نام «نهاد امور تجاری» به ارسال میلیاردها دلار از راه قاچاق مواد مخدر و پولشویی به شیوه‎ای حرفه‌ای برای استفاده در اهداف نظامی مانند خرید اسلحه و غیره به حزب الله لبنان انتقال داده شده است. در این نقل و انتقالات مجرمانه و مافیایی شرکت‌هایی در چین، هنگ کنگ بخش بزرگی از این طرح‌های پولشویی حرفه‌ای را به عهده گرفته بودند.
طرح «خبیث» حزب الله لبنان

طبق مدارک به دست آمده از برخی مکالمات ضبط شده از فرماندهان حزب الله لبنان، اهمیت تجارت مواد مخدر برای حزب الله لبنان تنها در کسب اموال ناشی از فروش مواد مخدر برای خرید تجهیزات نظامی محدود نمی‌شود بلکه علاوه بر آن طبق گزارش Global News به نقل از پلیس کانادا، هدف دیگر حزب الله لبنان پیدا کردن لینک‌ها و پیوندهای ارتباط با قاچاقچیان عمده و شبکه‌های جهانی فروش و خرید مواد مخدر است . برخی از کارشناسان مطلع در امور نظامی و مالی در کانادا در مصاحبه‌‌ای به این مسئله تاکید کردن که حزب الله لبنان با این اعتقاد که با راه انداختن شبکه‌های مواد مخدر به دشمنان خود ضربه می‌زند یا آنها را تضعیف می کند یا هزینه آنها را برای مبارزه با مواد مخدر را بالامی برد، اعمال خود را توجیه می کند لذا با این توجیه در سال‌های اخیر فعالیت‌های مافیایی خود را در زمینه پولشویی و فروش مواد مخدر افزایش داد.
کانادا جولانگاه اقدامات مافیایی «کثیف» حزب الله لبنان

یکی از مسائلی که باعث شگفت زدگی و حیرت مسئولان آمریکایی در اداره مواد مخدر و پلیس کانادا شده است، سابقه و حجم فعالیت حزب الله لبنان در فروش مواد مخدر در کانادا بود.

حزب الله لبنان بیش از 10 سال در کانادا دست به فعالیت پولشویی و خرید و فروش مواد مخدر زده ولی پلیس کانادا نتوانسته بود طی این مدت سرنخ‌هایی از این فعالیت به طور مشخص پیدا کند تا اینکه پلیس کلمبیا و اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا با همکاری یکدیگر اطلاعات دقیقی را به پلیس کانادا ارائه دادند.

یکی از مسئولان تحقیق می گوید: «از اینکه مرزهای کانادا بخش بزرگی از قاچاق مواد مخدر حزب الله لبنان را شامل شده بود، بسیار ناراحتم چرا که کانادا در کنار ایالات متحده است».

پلیس سوارکار سلطنتی کانادا پیشتر اعلام کرده بود، هرگز اجازه نخواهد داد که کانادا در معرض پولشویی و قاچاق مواد مخدر قرار بگیرد اما اکنون وقتی ببینم در «ونکوور» چه اتفاقی افتاده است باید نسبت به این مسئله تجدید نظر کنیم».
حزب الله لبنان «فنتانیل» قاچاق می‌کند

تحقیقات پلیس ایالات متحده آمریکا نشان داده است که چگونه حزب الله لبنان از طریق انتقال مواد مخدر از نوع « فنتانیل» به کارتل‌ها و شبکه‌های مافیایی که اکنون آن را در «ونکوور» توزیع می‌کنند در تامین مالی تروریسم فعال است.

حزب الله لبنان در حمل و انتقال و قاچاق محموله‌های مواد مخدر به کانادا نقش مهمی را ایفا می کرد.
شکری حرب، خنانی و منصور قاچاقچیان حزب الله لبنان

به گزارش مرکز پژوهشی «شرق الاوسط»، پلیس کانادا در مارس 2019 به نتایج ملموسی رسید که نشان می‌دهد بررسی‌های سال 2008 پلیس سلطنتی کانادا در باره ارتباط حزب الله لبنان با کارتل‌های مافیایی فروش مواد مخدر که در آن زمان در باره آن تحقیق کرده بود، درست از آب درآمد.

طبق این گزارش پلیس کانادا، ایالات متحده آمریکا و نیوزلند در سال 2013 با همکاری‌های مشترک نهادی به نام اداره مبارزه با مواد مخدر تاسیس کردند.

این سه کشور در توافق فی مابین خود هر گونه فعالیت شبکه های مواد مخدر در هر کدام از سه کشور را تهدیدی برای امنیت ملی یک دیگر تلقی کنند.

در تحقیقات سال 2014 پلیس استرالیا دریافت که حزب الله لبنان توانایی فوق العاده‌ای در انتقال و رساندن مواد مخدر «کوکائین» به این کشور را دارد اما در دریافت پول در مقابل محموله هایش با مشکل مواجه بود به همین دلیل با شخصی لبنانی به نام «الطاف خنانی» توافق کردند که او مبالغ را دریافت کند و سپس آنها را به جاهای دیگر جهان ارسال کند.

مبالغی از این اموال در سال 2011 به بانک لبنانی– کانادایی در کانادا از خنانی به شخصی لبنانب به نام «ایمن جمعه» ارسال می‌شد.

به گفته یک مقام آمریکا مسئول در اداره مبارزه با موارد مخدر شبکه ایمن جمعه در ارسال کوکائین به کانادا و پولشویی بسیار فعال بود. پس از متهم شدن ایمن جمعه، مسئولیت این کار به عهده عمار یکی دیگر از اعضای وابسته به حزب الله در خارج محول شد.

در پایان گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر آمده است، پلیس کانادا تا سال 2014 به دلایل ملموسی در باره فعالیت‌های حزب الله لبنان در زمینه پولشویی و قاچاق مواد مخدر نداشته است.