بلومبرگ: ترکیه اگر اس 400 روسی بخرد، از سوی آمریکا تحریم می‌شود

وبگاه بلومبرگ روز جمعه 29 مارس 2019 گزارش کرد که واشنگتن هشدار داده اگر آنکارا قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس 400 روسیه را به سرانجام برساند، اوضاع بحران‌زده بازارهای مالی ترکیه بحرانی‌تر خواهد شد.

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که آنکارا کماکان به معامله خرید اس 400 از روسیه با هدف دفاع از خویش پای‌بند است و او تلاش‌های آمریکا برای متوقف کردن این معامله ترکی-روسی را محکوم می‌کند.

مولود چاووش‌اوغلو گفت اقداماتی که سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه سنای آمریکا در واکنش به برنامه ترکیه رای خرید اس400 کرده و مانع فروش جنگنده‌های اف35 ساخت شرکت لوکهید مارتن این کشور به ترکیه شدند، «نقض قوانین بین‌المللی» است.

اوغلو این سخنان را در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، همتای روس خود مطرح کرد و گفت: «همه جهان باید این روش زورگویی را ببیند. تاریخ اعتبار این شیوه به پایان رسیده است.»

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: «ما به این قرارداد پای‌بند هستیم. ما این سامانه را نمی‌خریم که به کشور ثالثی بفروشیم. ما آن را برای رفع نیازهای خاص خودمان می‌خریم.»

آمریکا سال‌ها با فروش سامانه دفاع موشکی پاتریوت به ترکیه مخالفت کرده بود ولی در دسامبر گذشته وزارت امور خارجه آمریکا به سنای این کشور اطلاع داد که خرید پاتریوت را به ترکیه پیشنهاد داده است؛ اقدامی که به نظر مانوری جهت راضی کردن ترکیه به دست کشیدن از خرید اس400 از روسیه باشد.