آلمان، بریتانیا و فرانسه: سازمان ملل درباره برنامه موشکی‌ ایران گزارش بدهد

سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه روز سه‌شنبه 2 آوریل 2019 با ارسال نامه‌ای مشترک به دبیرکل سازمان ملل، خواستار ارائه گزارشی کامل درباره برنامه موشکی ایران، در گزارش آینده آنتونیو گوترش شدند.

این کشورها پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر و رونمایی از موشک‌های بالستیک جدید ایران را مغایر قطعنامه‌ 2231 شورای امنیت دانسته و از آنتونیو گوترش خواستند در گزارش آینده خود که پیش‌بینی می‌شود در ماه ژوئن منتشر شود، گزارش کاملی درباره توسعه فنآوری‌های موشکی ایران ارائه کند.

فرانسه، آلمان و بریتانیا از کشورهای امضاء‌کننده توافق هسته‌ای با ایران هستند و پس از این توافق بود که قطعنامه 2231 شورای امنیت صادر شد. در این قطعنامه خواسته شده که از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک و موشک‌هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، خودداری کند.

در ماه‌های گذشته ایران چندین بار دست به آزمایش موشک‌های ماهواره‌بر زد. این آزمایش‌های موشکی با واکنش‌های متعددی مواجه شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که ایران درباره ماهیت علمی برنامه پرتاب ماهواره‌اش «دروغ می‌گوید». نتانیاهو آزمایش موشک‌های ماهواره‌بر را آزمایش «مرحله نخست موشک بین قاره‌ای، برخلاف همه توافق‌ها»توصیف کرد.

مایک‌ پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در همین زمینه، در صفحه توئیترش نوشت: «ایران به دنبال افزایش قابلیت‌های موشکی خود است که تهدیدی برای اروپا و خاورمیانه است.»