گوگل کانال‌های پرس‌ تی‌وی و هیسپان تی‌وی در یوتیوب را «غیرفعال کرد»

شبکه انگلیسی زبان پرس تی‌وی وابسته به صداو سیمای ایران اعلام کرد که شرکت گوگل «بدون هشدار قبلی» حساب‌های کاربری این شبکه و همچنین شبکه اسپانیایی زبان «هیسپان تی‌وی» را در برخی سرویس‌های خود از جمله یوتیوب و جی‌میل غیر فعال کرده است.

براساس تصویر منتشر شده توسط این شبکه، گوگل حساب‌های شبکه پرس تی‌وی را به دلیل «نقض «سیاست‌های» خود غیر فعال کرده است.

براساس این گزارش، کانال‌های این شبکه در یوتیوب قابل مشاهده هستند، اما ادمین‌ها قابل به انتشار مطالب جدید در آن نیستند.

گوگل در شهریور ماه سال گذشته نیز اعلام کرده بود که شماری از کانال‌های یوتیوب و سایر حساب‌های کاربری را به دلیل «ارتباط مخفی» آنها با کارزار اطلاعات جعلی مرتبط با ایران مسدود کرده است.

با این حال شبکه پرس تی وی اقدام جدید گوگل را در راستای سیاست دولت آمریکا برای افزایش فشار بر حکومت جمهوری اسلامی دانسته است.

روز سه شنبه ۲۷ فروردین و یک روز پس از ثبت رسمی قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا نیز شبکه اجتماعی «اینستاگرام» صفحات فرمانده کل این نیرو و تعدادی از دیگر فرماندهان از جمله قاسم سلیمانی را رسماً مسدود کرد.

یک روز بعد نیز حساب کاربری ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران و علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی مسدود شدند اما این صفحات روز پنجشنبه۲۹ فروردین، بار دیگر فعال شدند.

در دی‌ماه سال ۹۰ نیز آفکام، نهاد ناظر بر رسانه‌های بریتانیا، بر اساس شکایت مازیار بهاری، خبرنگار هفته‌نامه نیوزویک و به دلیل پخش اعترافات اجباری او در زندان، پروانه کار پرس تی‌وی در این کشور را لغو کرد.

در اسفند ۹۱ نیز محمد سرافراز، مدیر بخش بین‌المللی صدا و سیمای ایران و رئیس شبکه انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی، در پی پخش اعترافات اجباری متهمان در ایران، به اتهام همکاری با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران، در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت.

سال گذشته نیز ده‌ها تن از مخالفان جمهوری اسلامی در نامه‌ای به مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، خواستار اعمال تحریم‌ علیه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شده‌ بودند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی، تنها رسانه قانونی رادیویی و تلویزیونی داخل ایران است. رئیس این سازمان توسط رهبر جمهوری اسلامی انتخاب می‌شود. این نهاد صاحب شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سراسری، اینترنتی، محلی و استانی‌است. شبکه‌های برون‌مرزی به زبان انگلیسی، عربی، روسی، ترکی استانبولی، اسپانیایی، فرانسوی، دری و کردی دارد و برای پخش برنامه‌ به زبان فارسی نیز صاحب شبکه‌های برون‌مرزی‌ست. صدا و سیما همچنین صاحب انتشارات، روزنامه، شرکت‌های فرهنگی، دانشگاه و خبرگزاری‌است.